Stefansmedaljörerna Ragnar Norrman och Johannes Söderberg tillsammans med ärkebiskop Antje Jackelén i Uppsala domkyrka 2 oktober 2018.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Stefansmedaljen till Ragnar Norrman och Johannes Söderberg

Ragnar Norrman, tidigare docent och lektor vid Uppsala universitet, och Johannes Söderberg, TV-producent och präst, har tilldelats Stefansmedaljen av ärkebiskop Antje Jackelén. Medaljerna överlämnades i samband med kyrkomötet 2018.

Dubbla medaljörer i Uppsala domkyrka

Ragnar Norrman var docent och lektor vid teologiska fakulteten, Uppsala universitet, från 1974 fram till sin pensionsavgång 2002. Han disputerade i kyrkohistoria 1970 med avhandlingen ”Från prästöverflöd till prästbrist”.
Ragnar Norrman har under åren 1962-2017 varit både handledare och arbetsledare vid Ärkestiftets Herdaminneskommitté där han var en aktiv och pådrivande kraft.

– Detta var en trevlig överraskning! Jag är mycket tacksam, och jag känner mig som en länk i en lång kedja av personer ända sedan ärkebiskop Stefan, säger Ragnar Norrman som är den tjugofjärde mottagaren av medaljen.

Ragnar Norrman tilldelas Stefansmedaljen föratt genom engagemang och gedigen forskning inom kyrkohistoria, särskilt arbetet med att teckna herdaminnen, ha bidragit till Svenska kyrkans gemensamma historieskrivning och genom det också vår framtid.

Ärkebiskopens motivering till Ragnar Norrman

Johannes Söderberg är sedan 2006 ansvarig samordnare för gudstjänster och helgmålsringningar vid Sveriges Television. Han är producent, bildproducent och fotograf på SVT alltsedan 2000. Parallellt med teologiska studier i slutet av 1980-talet började han som frilansande TV-fotograf och bildproducent. Genom åren har han spelat in ett stort antal TV-gudstjänster och helgmålsringningar med stor ekumenisk bredd. Johannes Söderberg är även prästvigd för Strängnäs stift 1991.

– Jag är mycket överraskad och glad över denna utmärkelse och ser det som ett erkännande av att vi gör program som berör våra tittare och baserar sig på sakkunskap inom ämnesområdet, säger Johannes Söderberg som är den tjugofemte mottagaren av medaljen.

Johannes Söderberg tilldelas Stefansmedaljen för sitt engagemang och arbete att genom tv-media bereda rum för gudstjänstens förkunnelse, dess ord, bild och musik och genom att bidra till människors delaktighet i gudstjänstliv och möte med evangeliet, samt för att genom sitt arbete ha visat att en mogen religiositet är en omistlig del av en levande kultur.

Ärkebiskopens motivering till Johannes Söderberg

STEFANSMEDALJEN DELAS UT FÖR FÖRTJÄNTSFULLA INSATSER

Stefansmedaljen instiftades den 1 oktober 1990. Ärkebiskopen delar ut den till företrädare för och medlemmar av Svenska kyrkan, för förtjänstfulla insatser i kyrka och samhälle. Medaljen är av förgyllt silver i form av en spetsoval, och uppkallad efter den förste ärkebiskopen av Uppsala, Stefan, som verkade år 1164-1185.

Detta är de första Stefansmedaljerna som ärkebiskop Antje delar ut sedan hon tillträdde 2014.