Ett rapsfält i blom och ett vindkraftsverk i bakgrunden.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Hållbarhetsredovisning 2019

Den femte hållbarhetsredovisningen ger en inblick i den verksamhet som bedrivs och stöds av Svenska kyrkans nationella nivå och arbetet för en hållbar kyrka och ett hållbart samhälle.

Det blir allt tydligare att hållbarhet består av fyra dimensioner som sinsemellan hänger ihop, nämligen: ekologisk, social, ekonomisk, andlig och existentiell hållbarhet. Nationell nivås arbete sker inom dessa dimensioner och kopplar även till de globala Agenda 2030 målen och våra egna målbilder för 2030.

- Hållbarhet som begrepp är inget nytt för en kyrka, hållbarhet har i alla tider legat oss varmt om hjärtat och är en central del av vår verksamhet. Ett aktivt hållbarhetsarbete innebär inte bara att identifiera och hantera de hållbarhetsproblem som vi som organisation riskerar att bidra till, bland annat genom våra inköp, våra investeringar och vår verksamhet i stort. Det innebär också, baserat på vår identitet och mot bakgrund av vår samhällsutveckling, att uppmärksamma och strategiskt utveckla de områden där vi som kyrka ser att vi i linje med människovärdesprincipen kan ha en positiv effekt för de som lever i utsatthet, säger policyrådgivare Per Söderberg.

Den här redovisningen beskriver hållbarhetsarbetet inom Svenska kyrkans nationella nivå. Den omfattar inte verksamheten i församlingar och stift, eftersom de är självstyrande enheter. Däremot beskrivs de effekter som den nationella nivåns arbete får dels i andra delar av Svenska kyrkan, dels i vår omvärld.

Här är några axplock från vår hållbarhetsredovisning 2019:

Andlig och existentiell hållbarhet

Svenska kyrkan lyfter den andliga och existentiella hållbarheten som en övergripande dimension. FN:s barnkonvention betonar barnets rätt till andlig utveckling. Världshälsoorganisationen talar om hopp, harmoni, helhet, meningsfullhet, förundran, andlig kontakt, personlig tro och gemenskap som centrala byggstenar i alla människors liv och som nödvändiga villkor för existentiell hälsa. Också i kristen tro är detta centrala värden. Det är Guds gåva att vårt värde inte beror av våra prestationer. Guds kärlek frigör den kraft som är bunden, så att vi kan ta ansvar och arbeta för skapelsens bästa.

Möten och samtal med människor

Under ett år möter Svenska kyrkan många människor i sin verksamhet för att dela tro och liv i ljusa och mörka stunder. Här ges några exempel på omfattningen.

Poster med statistik på Svenska kyrkans arbete.

Jourhavande präst

Jourhavande präst erbjuder akut själavård i tre kanaler – telefon, brev och chatt – som är öppna vid tidpunkter då många andra samhällsinstanser är stängda. Tystnadsplikt och anonymitet underlättar samtalen. Tjänsten bemannas av församlingspräster och samordnas på stiftsnivå och nationell nivå i samverkan med 112 och SOS-alarm.

Social Hållbarhet

Stöd till människor som står utanför arbetsmarknaden

Under 2019 har uppskattningsvis över 1 000 personer haft praktik, arbetsträning eller anställning med lönebidrag inom Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan är en betydande aktör på det sociala området genom sin rikstäckande verksamhet i Sverige och ett internationellt utvecklingsarbete i 35 länder, genom Act Svenska kyrkan. Med evangeliet som grund och människovärdet i fokus bidrar Svenska kyrkan till att minska utsattheten i våra samhällen, skapa social sammanhållning och gemenskap samt att mänskliga rättigheter respekteras och främjas.

Ekologisk hållbarhet

Klimatkrisen är sannolikt den största utmaningen som mänskligheten någonsin stått inför. Klimatförändringar och överutnyttjade ekosystem påverkar hela mänskligheten, men allra mest påverkas människor som redan lever i utsatthet. Därför är klimat- och miljöfrågorna också rättvisefrågor.

Nyckeltal för miljön

Ekonomisk hållbarhet

Arbetet för en ekonomiskt hållbar värld och verksamhet handlar om att använda och förvalta ekonomiska resurser på ett ansvarsfullt sätt, både för nu levande och kommande generationer.

Läs mer om hållbara investeringar här.

Hållbara inköp

2019 köpte den nationella nivån in varor och tjänster till ett värde av cirka 500 miljoner kronor och ansvarade även för över 100 ramavtal som sluts för hela Svenska kyrkan. Uppskattningsvis görs inköp för cirka 9 miljarder kronor varje år inom hela Svenska kyrkan. Ramavtalen som nationell nivå slutit för hela Svenska kyrkan ledde 2019 till kostnadsbesparingar på cirka 195 miljoner kronor.