Ett stearinljus brinner i mörkret. Flera tända ljus i bakgrunden.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Bön för de drabbade i Nice

Åter har en av Europas städer drabbats av meningslöst våld. Vi ber för alla de drabbade, de döda, de sörjande, de skadade och de som är satta att hela, trösta och skydda.

Budskapet når oss denna morgon om de nationaldagsfirande fransmän och utländska turister som fallit offer för terrordådet i Nice. I den svenska församlingen i Cagnes-sur-Mer har kyrkoherden öppnat kyrkans lokaler för oroliga ortsbor, för samtal, bön och gemenskap.

Om bakgrunden till dådet i Nice vet vi ännu litet. En sak vet vi - hundratals familjer har drabbats av sorg, många är döda och skadade. Barn, unga och gamla har drabbats utan urskiljning.

Idag ber vi för alla de drabbade, de döda, de sörjande, de skadade och de som är satta att hela, trösta och skydda:

Barmhärtighetens Gud, gör oss idag till redskap för din fred och din kärleksfulla omsorg om varje människa.
Låt oss inte övermannas av rädsla och hat. Ge oss kraft att bevara hoppet om att våldet och ondskan inte har sista ordet.
Giv kraft och mod åt alla dem som idag försöker hela och trösta - åt alla som har till uppdrag att skydda samhälle och medborgare.
Giv fred åt din mänsklighet och vishet åt folkens ledare i denna tid av oro.
I Jesu namn. Amen

Sven-Bernhard Fast
Biskop i Visby

Svenska kyrkan i södra Frankrike har hållit öppet under helgen för alla som velat be eller få stöd. Från måndag gäller ordinarie öppettider. Mer information och kontaktuppgifter hittar du på deras webbplats.

Om du vill kan du i vår bönewebb nedan tända ett ljus eller be en egen bön för nära, kära, vänner eller andra som drabbats.