Örsjö kyrka

Orrabäcksvägen 2, 382 90 Örsjö

Historik

1652 Den första kända gudstjänstlokalen i Örsjö, det gamla träkapellet på rullstensåsen nära nuvarande kyrkan, ödeläggs av den stora skogsbranden. Ett nytt, enkelt kapell byggs. (Idag är ett kors rest på den platsen.)

1883 Örsjö blev en självständig församling och en byggnadskommitté som skulle se till att Örsjöborna skulle få en egen gudstjänstlokal tillsattes. Man ville ha en centralkyrka av gråsten av samma typ som Snöstorps kyrka i Halland. 1884 fick hovarkitekten Emil Langlet, (1824-1898) uppdraget att rita Örsjö kyrka. Resultatet blev en sex-kantig kyrka. (Det finns tolv centralkyrkor av Langlet i Sverige.)

Den utbrända kyrkan

1889 Bygget påbörjades. Vid jultiden var själva byggnadsarbetet avslutat och klockorna upphängda i tornet. Då hade församlingsborna utfört 3606 ”sockendagsverken” med en ersättning av 1.25 per dagsverke.

1892 hölls den första gudstjänsten (Alla helgons dag) och året efter invigdes kyrkan av dåvarande Kalmarstiftets biskop Per Sjöbring. Iögonfallande var Torvaldsens Kristus samt två keruber som prydde altaret.

1974 Natten till påskaftonen, brann kyrkan.

1976 5 sept, Kyrkan återinvigdes i närvaro av dåvarande biskopen i Växjö stift, Sven Lindegård. De gamla murarna hade man återanvänt. (Det hade gått åt 18 ton puts på de nya väggarna!) Interiören var utformad på ett nyare och mera tidsenligt sätt. Arkitekt var Jerk Alton.

Värt att veta

• Det första man lägger märke till i Örsjö kyrka är den stora Kristusbilden framme i koret. Denna bild -ikon - är liksom de andra ikonerna i kyrkan utförda av konstnären Sven-Bertil Svensson, Mörbylånga (f. -37). Vid sidan av Konungen Kristus ser man Helgonen och änglarna representerade av Paulus, Petrus och Gabriel och Mikael. På sidoväggarna är händelser ur Uppenbarelsebokens tolfte kapitel målade.
  • På väggarna nere i kyrkan finner vi bilder från gamla testamentet samt deras uppfyllelse och motsvarighet i nya testamentet.
  • Över altaret finns ett stort triumfkrucifix av lind med den segrande Kristus. Också det gjort av Sven-Bertil Svensson. Bakom den finns tre fönster som har sexmillimeters marmorskivor som ”glas”. De kommer från Carerra, Italien men är sågade på Öland.
  • Den stora dopfunten, där barn kan sänkas ner, är ritad av Sven-Bertil Svensson.
  • Orgeln är byggd av A. Mårtenssons Orgelfabrik AB i Lund 1977. Den har 17 stämmor fördelade på två manualer.
  • I ett rum på läktaren finns ett litet museum med bilder från gamla kyrkan, branden och en del äldre föremål.
  • Kyrkan har två klockor gjutna av Bergholtz Klockgjuteri i Sigtuna.. De väger 600 resp. 340 kilo och är stämda i Giss – B
  •
  • En av dopfuntarna vi ibland använder är gjord och designad av Lars Larsson. Glasskålen är munblåst och driven i Transjö glashytta. Ljusträdet är också tillverkat av Lars.
Detta kors kan man se i det lilla bönerummet framme i kyrkan.
En av de finaste textilierna i kyrkan är en röd mässhake utformad av Agda Österberg.
Det är värt att titta upp i kupolen. Där ser man en Davidsstjärna.
Örsjö kyrka inbjuder till bön och stillhet.
Kören sjunger under en ”stjärnhimmel” gjord av Örsjö Belysning.