Präst Nybro pastorat 100%

Vi söker präst till vårt barn- och ungdomsarbete

Välkommen till Nybro beläget mitt i glasriket med närhet till Öland, Kalmar och Växjö!

Nybro pastorat består av åtta församlingar som arbetar gemensamt.

Vår vision är att vi i varje möte, varje samtal, varje verksamhet pekar inåt mot vårt centrum - Guds kärlek genom Jesus.

Vår vilja är att alla våra olika verksamheter, möten och gudstjänster skall vara genomsyrade av Trygghet och Gemenskap.

Vår övertygelse är att tillsammans blir vi starkare och tydligare. Tillsammans som en enhet – en kropp – kan vi vara kyrka i hela pastoratet. Tillsammans, oavlönade och avlönade medarbetare kan vi berätta berättelsen vidare!

Vår personal inom församlingsverksamheten är uppdelad i två arbetslag; Vuxen och Barn & Ungdom.

Vi söker en präst till vårt arbetslag för barn, ungdom och skola.

Vårt barn- och ungdomsarbete

Vi är glada och tacksamma över att bedriva ett omfattande barn, konfirmations- och ungdomsarbete. Arbetslaget ansvarar för arbetet i samverkan med många ideella medarbetare. De yngre barnen söker vi möta så lokalt som möjligt med barngrupper/barnkörer på 5 olika platser i pastoratet. De äldre barnen och ungdomarna ses i centralorten Nybro.

Vi har goda relationer med skolorna i kommunen och en tydlig ambition att utveckla vårt erbjudande till skolan.

Arbetslaget består i dagsläget av en diakon som även är arbetsledare, en präst, fyra musiker, två assistenter i församlingsarbete, en Traineetjänst och en värdinna.

Samtliga har tjänsteställe i Ansgarsgården intill Nybro kyrka. Arbetslaget har högt till tak och nära till skratt.

Arbetslaget delar upp ansvarsområden inom gruppen och hjälps åt utifrån var vårt kunnande behövs bäst.

Vi åker gärna på läger tillsammans med våra ungdomar.

I alla verksamheter ingår en grupp av ideella medarbetare.

(Läs gärna mer på hemsidan)

Vem är du?

Vi har ett tydligt behov av att bli fler som kan ta ansvar i konfirmandarbetet och i utvecklingen av vårt arbete riktat till skola. Du behöver lockas av det!

Du behöver vara uppriktigt intresserad av andra människor med en god förmåga att relatera till andra.

Du behöver ha körkort och tillgång till bil.

Har du frågor om tjänsten hör av dig till kyrkoherde Lars Ström 0481-429 05 lars.strom@svenskakyrkan.se

eller till

Diakon Sanna Engelbrektsson som är verksamhetsledare för barn- och ungdomsarbetslaget. Tel 0481-429 45 sanna.engelbrektsson@svenskakyrkan.se

Lars är i tjänst fram till 1/7 och åter igen efter semester 9/8.

Sanna är i tjänst 1-2/7 är sedan åter i tjänst efter semester 2/8

Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2021 till