Några personer med varsitt pärlarmband lägger sina händer på varandra i gräset.
Foto: Emma Dahlbäck /Ikon

Åk 8 eller äldre

Vem är jag? Vem är Gud? Hur är en kristen? Varför finns det ondska? Vem är Jesus? Duger jag som jag är?

Konfirmationstiden är full av frågor, funderingar, samtal och delande av erfarenheter. Under ett läsår får vi tillsammans upptäcka kristen tro, kyrkan, våra traditioner och hur de är en del av vårt liv idag. Vi använder oss av olika metoder som lek, kreativa metoder, musik, samtal, övningar, läsning och annat kul. Vi äter tillsammans, myser och bara hänger också.

Läsåret 2023-2024 erbjuds följande grupper för att konfirmera sig i Nybro pastorat. Anmälan via respektive länk nedan.

Lägergruppen

Det här är en lägergrupp som har två kortare och två längre läger. Utöver det tillkommer det dagträffar och konfirmanderna skall också gå på egna gudstjänster. Vi prövar olika metoder för att lära känna oss själva, varandra och Gud. Vi åker till Göteborg och går på Liseberg i maj. Vi spelar tillsammans upp ett julspel på en gudstjänst på julafton där vi berättar om Jesu födelse. Konfirmanderna skall också gå på egna gudstjänster under året.

Augusti

18 konfirmation klockan 15

Upptäckargruppen

Träffas torsdagar ojämna veckor 16:30-20:00

Det här är en veckogrupp utan obligatoriska övernattningar. Vi kommer åka på en hel del utflykter och upptäcka kyrkor, mat och traditioner i vårt närområde. Vi börjar alltid med att äta middag tillsammans. Konfirmanderna skall också gå på egna gudstjänster under året. För den som vill är det möjligt att följa med på läger till Göteborg på Kristi himmelfärdshelgen.

14 inskrivning 18:00 Nybro kyrka

Konfirmandansvarig

Sanna Engelbrektsson
Sanna.engelbrektsson@svenskakyrkan.se

För fler datum och anmälan gå in på (länk och QRkod till hemsida)

Nedan länkar till respektive anmälan.

Intervju

1.Vad gjorde/gör ni?
Vi åkte på olika läger till t.ex. Växjö, Köpenhamn, Älghult, Öland. Där vi även besökte olika kyrkor.
2. Har du något roligt minne?
Bastutävling i Finland

Emil Coucher