Vuxenkör

Det finns en kör för alla! Vi har körer på alla nivåer. Att sjunga i kör är främjande för hälsan. Det visar aktuell forskning. Kroppen syresätts, spänningarna släpper och stresshormonerna minskar ...och så har man roligt dessutom!

Hageby (S:t Johannes församling)

Seniorer sjunger i kör

S:t Johannes seniorkör

S:t Johannes seniorkör är en kör som sjunger för att ha trevligt och för att träffas i gemenskap. Den bildades 2003 av organist Lars Tallund och kantor Germund Annerbo tog över som körledare 2014.

Styrstadkören

Styrstadkören bildades 1927 som Styrstads kyrkokör. Den har bytt namn flera gånger genom åren och haft olika körledare. Idag leds den av kantor Germund Annerbo som tog över körledarrollen 2012.

Innerstaden (S:t Olofs församling)

Finska Matteuskören

Oftast sjunger kören på "hjärtats språk", finska.

Novakören

En kör för unga vuxna mellan 16-30 år.

S:t Olofs kammarkör

En kör på avancerad nivå som fokuserar på a cappellamusik.

S:t Olofs kyrkokör

En kör för dig som vill utveckla din körsång tillsammans med andra och sjunga en blandad repertoar.

S:t Olofs Oratoriekör

Kör med bred reportoar men tonvikt på klassisk kyrkomusik, som med jämna mellanrum sätter upp de stora kyrkomusikaliska verken.

Sång i gemenskap

Kör med allsångskaraktär till glädje och livsmod.

Klockargården (Borgs församling)

Alla kan sjunga-kör

En öppen kör för alla som vill sjunga. Inga krav på tidigare erfarenhet och alla är välkomna.

Krokek (Kolmårdens församling)

Krokeks kyrkokör

Tycker du om att sjunga? Då kanske Krokeks kyrkokör är något för dig? För närvarande är vi en glad damkör, men vill gärna bli en blandad kör. Vi välkomnar därför både damer och herrar. Här finns en stark tradition av körsång, och många körsångare har landat här för att stanna, efter ett lång erfarenhet av körsång. "Det är den bästa kören jag sjungit i", berättar en körsångare. Mariette Gundersen leder kören med trygghet, glädje och stor kunskap.

Kvarsebo (Kolmårdens församling)

Kvarsebo kyrkokör

Kvarsebo kyrkokör är en äkta samlingsplats för byn (även om det finns några pendlare även i denna kör). Här får du njuta av körsång och i pauserna är det livligt samtal. Här blir det allvar när notpärmen lyfts upp och uppsluppet skratt där emellan. Många har sjungit i kören länge och är ett tryggt stöd för den mer oerfarne. Körledare Annika Widerstedt leder kören med värme och tydlighet, alltid med glimten i ögat och stor känsla vid pianot.

Lindö (S:t Olofs församling)

Lindökören

Damkör som sjunger en blandad repertoar.

Kimstad-Skärblacka-Skärkind-Vånga (Borgs församling)

Kimstad/Skärkinds kyrkokör

En blandad kör för alla åldrar. Vi sjunger för hälsans och gemenskapens skull.

Vånga kyrkokör

En blandad kör för alla åldrar med en varierad repertoar. Att sjunga är bra för hälsan och dessutom utvecklande!

Svärtinge (Kolmårdens församling)

Svärtingekören

En kör med mycket glädje och skratt! Svärtingekören övar i Svärtingekyrka, lättillgängligt inne i Svärtinge, men den är dessutom så uppskattad att en del körmedlemmar pendlar till övningarna. Med en mycket engagerad körledare får kören testa på olika genres och övningar som stärker sången, men alla inkluderas. Svärtingekören växer så det knakar, så häng på och upplev kraften i körsång!

Vilbergen (Borgs församling)

Söderledskören

Vi blandar repertoar, allt från visor till klassiskt!

Åby (Kolmårdens församling)

Kör deLight

Vi sjunger sånger som ligger oss varmt om hjärtat . Detta är inte traditionell kör med många stämmor utan vi sjunger mer enkelt. Rösten och känslan är i fokus.

Körledare Malin Ekstrand syns bakifrån i skärpa, hon dirigerar kören. I oskärpa ser man en del av den stora kören Åby gospel. De är klädda i rött och svart.

Åby Gospel

Åby gospel är en stor och blandad kör, både vad gäller stämmor och åldrar. Vi sjunger en också en blandad repertoar med lite extra hjärta i gospel. Kören gör egna konserter och även gästspel i olika sammanhang. Sedan 2021 leds kören av Malin Ekstrand, med lång och gedigen utbildning i och erfarenhet av att leda kör och utveckla sångare.

Östra Eneby (Kolmårdens församling)

Enebysångarna

Söker du gemenskap och sångglädje och är dagledig? Då är Enebysångarna kören för dig. Vi sjunger fyrstämmigt med en blandad repertoar. Körledare är skickliga Eva Karlsson som anpassar svårighetsgraden så den fungerar för alla, men är samtidigt noga så alla får utvecklas. Att få energi av att sjunga tillsammans och få träffas och fika är viktigt i kören. Vi övar vanligtvis i församlingshemmet i Östra Eneby som är väl anpassat för alla.

Tonkraft

Tonkraft är en kör för dig som är en erfaren körsångare, eller önskar att utvecklas till detta. Med en mycket blandad repertoar sjunger vi allt från avancerade klassiska verk till folkvisor och pop. Vi testar gärna lite nya koncept och provar vad man kan göra med körens röster. Tonkraft är en varm och inbjudande kör med god gemenskap.