Kimstad kyrkogård
Foto: Ingvar Anehed

Kimstads kyrkogård

Kyrkogården är storslagen trots att den inte är så stor. Välklippta häckar omger familjegravarna och bland stenarna återfinns både uthuggna kors, de naturligt skrovliga och de mindre och modernare.

Här har flera av de finare ätterna i trakten fått sin sista vila, främst de som funnits på Löfstads slott. Släkten Piper, som var de sista ägarna av slottet, vilar nu på kyrkogårdens södra sida. De har också fått vackra begravningsvapen som finns att beskåda inne i kyrkan.

Här sker gravsättning i kistgrav, urngrav och i minneslund.

Titta in i kyrkan

Här nedan kan du klicka dig runt i kyrkan och på kyrkogården. För att ta del av den extra information som finns om de olika platserna och föremålen behöver du dock gå in på länken ovan eller använda appen Kyrkguiden.

Guidad vandring av Kimstads kyrka och kyrkogård

Kimstad kyrka är en av landets ståtligaste barockkyrkor. Norrköpings pastorat har tagit fram en digital vandring där du kan läsa om kyrkans och kyrkogårdens historia. Vandringen går att komma åt både via webbläsaren, i mobilen och via appen Kyrkguiden.

Kimstads kyrka

Kimstads kyrka, med anor från medeltiden, anses vara en av Sveriges ståtligaste barockkyrkor. Den känns lätt igen på de båda ryttarfigurerna på takåsen. Enligt legenden föreställer de två prinsar, som kämpade om landets krona år 1060. Det sägs att denna kamp gav socknen namnet Kämpestad och sedan förändrats till Kimstad.