Foto: Magnus Aronson /IKON

Diakoni

Diakoni är möte med människor och särskilt möte med människor i utsatta livssituationer. Förhållningssättet i mötet bygger på respekt, ömsesidighet och tilltro till människors förmåga att växa och resa sig.

Vi vill vara närvarande i det som händer och sker i sorg och svårigheter men också i glädje. Vi vill följa människor en bit på livsvägen, bryta ensamhet och uppmuntra varandra till ett liv i tro, hopp och kärlek. Det diakonala mötet är villkorslöst och ett mål i sig, och inte ett medel för att nå andra mål.

Samtal

Alla behöver vi någon att samtal med. I församlingen finns någon som vill och har tid att lyssna.

Svenska kyrkans präster och diakoner har kunskap och lång erfarenhet av olika former av samtal. Att inför en annan människa få formulera sina frågor och uttrycka sina känslor, kan hjälpa oss att leva i en många gånger svår och motsägelsefull värld.

Det kommer tider i livet när det är nödvändigt att stanna upp och fundera över sin livssituation. Det kan till exempel handla om oro över hälsan, arbetet, relationer till andra, svåra sjukdomsbesked, separationer, skilsmässa eller att man känner sig ensam. Vi kan också bära känslor av skuld, otillräcklighet, vrede, hat eller likgiltighet som vi behöver dela med en annan människa.

Kontakta oss om du behöver någon att prata med.

Socialt stöd

För dig som vill och behöver finns det möjlighet att få en följeslagare till eller en röst i kontakten med till exempel socialtjänst, sjukvård, skola eller andra myndigheter.

Sexuella övergrepp

Alla människor har rätt att bli bemötta med respekt. Ingen har rätt att utnyttja en annan persons tillit för att tillfredsställa sina egna känslomässiga behov. Detta gäller överallt, även inom kyrkan.

Läs mer om Svenska kyrkans arbete mot sexuella övergrepp

Diakonala verksamheter

Verksamhet för vuxna

Kanske vill du träffa andra över en kopp kaffe? Eller ses för att samtala om livets små och stora frågor? Lyssna till en föreläsning? Prova på retreat eller pilgrimsvandring? Här kan du ta del av de träffpunkter vi erbjuder.

Guds kärlek är grunden för diakoni

Det är ur Guds kärlek som diakoni uppstår. Genom att vara skapade till Guds avbild har människan en möjlighet och ett ansvar att både visa omsorg och att återupprätta skapelsen. Omsorgen kan också beskrivas utifrån de tre grundrelationerna: relationen till Gud, medmänniskan och sig själv. Allt hör ihop och är igrunden ett uttryck för Guds gåva till oss att älska, vårda och värna såsom vi får låta oss älskas, vårdas och värnas av Gud. Vi inbjuds att bli Guds skapade medskapare.

Historia

Ordet diakoni kommer från det grekiska ordet diakonia som ofta omnämns i Nya testamentetbåde som det mellanmänskliga tjänandet och för att beskriva Jesu ord och handling. En bibeltext som används ofta för att förklara och förstå diakoni är liknelsen om den barmhärtige samariern (Luk.10). I texten hjälper Jesus oss att förstå hur vi ska möta människor och bemöta olika former av utsatthet. Den barmhärtige samariern lyfter vikten av att inte titta bort från utsatthet och att möta den som behöver, oavsett vem det är. Den visar också på den ömsesidiga skörheten. Samariern hade själv en utsatt status genom sin plats i samhället. Det visar att det inte går att lägga ett enkelt ”vi som hjälper” och ”de som tar emot” i bemärkelsen vem som är utsatt och behöver stöd. Vi är alla varandras nästa.

Diakoni i praktiken

Ett diakonalt förhållningssätt kan alltså beskrivas som att omsätta den kristna tron i praktisk handling och är en grundläggande förutsättning för att vara kyrka. Diakonernas roll i relation till detta uppdrag är dels att fungera som ett synligt tecken på det uppdrag som är givet till alla, dels att leda och möjliggöra församlingens gemensamma diakonala uppdrag.

Diakonala verksamheter i Norrfjärdens församling

Insatser som i första hand är inriktade på omsorg och gemenskap:

Gång för hälsa
Sång för hälsa
Gemenskap vid elden
Kaféet i församlingsgården
Besöksgrupp för firande av jubilarer och andakter på hemmen.
Pilgrimsvandringar
Retreater

Undervisning och livsåskådning:

Bokcirklar
Alfa
Samtalsgrupper
Livsberättargrupp
Föredrag

Insatser som i första hand är inriktade på förändring och problemlösning:

Själavård
Praktikplatser
Ekonomiskt stöd och rådgivning

Påverkansarbete:

Temaveckor
Samarbeten med andra organisationer, byaföreningar, kommun, socialtjänst, skolor med flera.
Internationell mission och insamlingar sker genom ACT och SKUT.

Kajsa Fasth

Norrfjärdens församling

Diakoniassistent

Mer om Kajsa Fasth

Kajsa arbetar med församlingens diakonala verksamheter. I det diakonala arbetet står det mänskliga mötet i centrum. Till henne kan du, ung som äldre, vända dig om du behöver någon att prata med, få råd eller ekonomiskt stöd. Våra diakoner och präster har alla tystnadsplikt så det som du berättar i förtroende stannar där. Kajsa ansvarar också för retreater, pilgrimsvandringar och internationella insamlingar samt håller i andakter både enskilt, på äldreboenden och i kyrkorna.