Foto: Sven-Erik Falk

Predikan på Kh-mottagningsmässan

23.11.12 i Bottnaryds kyrka

I Jesu namn !

I en judisk midrasch ur den judiska berättartraditionen, en uppbyggelseberättelse, berättas följande

En enkel olärd bonde kommer in i synagogan. Han hör hur två lärda män lovsjunger Gud. Han vill också be. Han går fram till talarpulpeten framför den heliga arken. Om och om igen ber han med det hebreiska alfabetets bokstäver, alef, bet,gimel,dalet. Han röst kvävs nästan av rörelse. De lärda männen förbluffas över att mannen bara använder de enkla bostäverna i alfabetet. De  gör sig lustiga över honom. En av dem säger. Han kan inte ens de enklaste sabbatsbönerna. Slutligen börjar bonden tala. Han säger: Allmäktige Herre, jag önskar att jag med mina ord kunde skapa de enklaste böner. Men jag finner inte orden Jag är säker på att du vet vad jag känner och vill säga: Käre Gud ta emot dessa bokstäver och skapa du orden som uttrycker den längtan och kärlek till dig som bor i mitt hjärta.

Plötsligt så häpnar de båda rabbinerna över innerligheten och ödmjukheten i mannens hängivna bön. De får sig en riktig tankeställare och skäms. Det här är sannerligen bön säger de med menande blickar till varandra medan bonden med tårfyllda ögon framför bokstäverna om och om igen till Gud.

Hur ska jag be ? Hur hittar jag orden ? Mig själv, familj/relationspersoner, samhället, kyrkan. Världen ? Vilka böner ska jag använda ? Vilka ord passar för mig ? Jag som har så många budskap och tolkningar haglande över mig varje dag.

För att inte tala om alla krig och konflikter i världen, Rysslands krig i Ukraina till den svåraste och mest komplicerade konflikten i modern tid, kriget i Mellanöstern, Israel-Hamas/Gaza ? Språk, ord, formuleringar, tolkningar kan behöva vägas på guldvåg när det är som känsligast. Ingen utrikespolitisk fråga splittrar mer än denna.

Ingen politisk fråga gör att vi inom kyrkor och trossamfund kan dra åt olika håll. 

Vänner i Herren Jesus Kristus, Bönen Fader Vår ger oss den vägledning vi behöver för att hålla glöden i vår bön levande. I den ryms skapelsen, det skapelsegivna goda och ett hållbart sätt att leva. I den innesluts alla människor och folkslag genom alla tider. Bönen kalibrerar vår inre kompass till eftertanke och besinning i vår framfart.

Ett tydligt exempel på just detta med bönen Fader vårs ställning som vägledning är korsvandringen från Colloseum i Rom. Det är Tv-utsänt från RAI-uno, italiensk tv på långfredagen sedan många år tillbaka. På 14 stationer, alla händelser utmed Jesu lidande på hans vandring upp till Golgota och korsfästelsen. En tradition utvecklad från medeltiden. Människor över alla generationer samlas och ber, folk från hela den världsvida katolska kyrkan. Alla håller ett ljus tänt i nattens mörker. Berättelser från hela världen som verkligen täcker alla livsområden läses vid korsandakten. Vid varje station ber man för lidande, plågade, torterade människor, martyrer för Jesu skull. Folk från länder runt hela världen deltar. Folk med olika funktionsnedsättningar är med i processionen. 

Kvinnor vars namn vi inte känner som förtrycks och är våldsutsatta får ett särskilt ansikte i bönerna. Vid varje station bedjes bönen Fader Vår på latin. Bönen innesluter allt och alla på ett djupt inkluderande vis. Utan politiska eller religiösa ställningstaganden för den ena eller andra sidan i olika konflikter.

 

Fader Vår eller Vår Fader, bönernas drottningmoder...är vårt evangelium.

Ställningen för bönen Fader Vår är oomtvistlig. Om tjänstgörande präst i Svenska Kyrkan av någon anledning inte kan leda en gudstjänst så ska ändå bönen Fader Vår bedjas. I sakristian ligger en instruktion om detta för kyrkvärdar. Vi ber bönen i alla kristna sammanhang från de stora världsvida kristna kyrkorna, den ortodoxa, katolska och protestantiska traditionen till väckelserörelsernas kyrkor. Bönen är en av grundbultarna i Svenska kyrkans bekännelseskrifter. Mer behöver inte sägas.

Bönen Fader Vår eller Vår Fader är en gåva till kyrkan/kristenheten. Det är som om Jesus visste att vi skulle fastna i alla våra upplevelser och tolkningar och hållningar i alla tänkbara trosfrågor eller alla andra frågor som handlar om land, ekonomi, naturtillgångar, miljön. Allt som kan vålla splittring och osämja, konflikter och krig ibland oss. Därför har bönen  Fader Vår eller Vår Fader en så stark ställning.

Vi har tre olika översättningar. De skiljer sig på några punkter beroende på vald översättning.

Kort om 2 skärningspunkter i de tre översättningarna

Brödet, frestelse/prövning.

Brödet Dagliga bröd, bröd för dagen som kommer eller det bröd vi behöver. Osäkert med översättningen. Betydelse. Vi ber: Herre låt oss få bli mätta varje dag, dagligen eller morgondagligen som någon översatt det. Hjälp oss ta ansvar för de skriande orättvisorna i fördelningen av brödet. I överförd mening allt materiellt.

Frestelse eller prövning då. Frestelse-anknyter till kyrkans långa själavårdstradition. Frestelse ligger inom området för det som är skapelsegivet gott men som kan bli skadligt eller rent av farligt. Prövning ligger mer i att jag testar mig själv eller blir testad av vad jag möjligen kan klara av. Bönen lyfter oss in i en gemensam riktning. Herre, hjälp oss. Skydda oss. Bevara oss från att snubbla, falla, skada oss, ja göra oss så illa i livet att vi inte kan resa oss igen. Lyft oss in i trons djup och väldiga sammanhang. Hjälp oss så att vi inte förlorar tron på dig. Hoppet. Du Herre har makten och härligheten. I dig är det som vi lever rör oss och är till.

Med temat förlåtelse utan gräns får vi ändå begränsa oss och landa i två huvudpunkter ur Fader Vår.

Förlåt oss våra skulder såsom vi och förlåta dem oss skyldiga äro och inled oss icke i frestelse utan fräls oss/rädda oss från ondo/det onda

Poängen med korsvägsandakten på långfredagen från Colloseum är att Jesus verkligen är ett oskyldigt offer som lider i alla mänskliga offer medan jag predikar. I detta nu. Dessa offer i Ukraina, Israel eller Gaza eller andra otaliga krigs och konflikthärdar på den afrikanska kontinenten. Deras lidande är inte kort. Det sitter kvar i generation efter generation.

Detta medan välmående västerlänningar önskar att börsen ska gå upp och värdet på fastigheter, skog mark och aktieportföljen ska stiga. 

Det skulle kännas bättre om det hemska i världen inte var så förskräckligt hemskt. Du kan ju alltid stänga av tv:n och radion och sluta nätsurfa på nyheter. Tänk vad gott om det plågsamma inte var så plågsamt och utdraget som Jesu lidande de facto är. Alla vittnesbörden från människor bland plågade torterade, förföljda, lemlästade, mördade, förtryckta människor är utdragna precis som Jesus lidandes väg till Golgota. Människor tiger inte stilla. Stenarna ropar. Livsberättelser talar. Journalisternas arbete vittnar från alla delar av världen. Det är i påskdramat på korset som Fader Vår får sitt allra största djup och tyngd. Jesu försoningsgärning lyser igenom bönen. I påskdramat får också den yttersta domen sin belysning. Vi är nära kyrkoårets slut. Domsöndagen. Vredens dag. Guds  slutliga uppgörelse med det onda. ”Men om ni inte förlåter människorna skall inte heller er Fader förlåta er era överträdelser” Mt 6:15 ur ev idag.

Bönen blir genomlyst och får sin fullödiga förklaring i Jesus från Nasaret för hela mänskligheten genom alla tider. Vi kan upprätthålla bönen därför att Jesus gått hela vägen till Golgota. Han har lidit och dött för oss.

Nu låter vi Jesu bön, Vår Fader få bränna till i våra liv…Vad ska du göra med nattliga anfäktelser som förr eller senare kommer krypande ifatt dig: Jag som har allt, hus, hem, välstånd, en älskad livspartner… ändå ska jag någon gång bli sjuk, lida och dö bort från allt. Vad blev det då av mitt liv ? Jag ska komma till korta inför det faktum att jag är skapad för att tacka och lova min skapare och uppehållare: Fader Vår/Vår Fader som är i himmelen. Jag behöver syndernas förlåtelse och smärtsamt lära mig godta min nästa, kanske rent av plågsamt älska mina fiender. Förlåt oss våra skulder såsom vi och förlåta dem oss skyldiga äro. Varför, därför att Gud har gett mig ett levande praktiskt exempel att följa i Jesus Kristus. Hur ska du kunna förlåta djupast sett om du inte räknar med Jesus vid din sida och att Jesus från Nasaret träder in där du inte kan eller orkar. Där du är helt berövad förmågan att kunna förlåta den andre, fienden ?

Frestelserna då. De är många... I dagens predikan är den stora frestelsen att flytta trons kraft, förlåtelse till något religiöst otidsenligt antikvariskt utan beröringspunkter med mina djupaste livsfrågor. Bönen Fader Vår blir i den frestelsen någon slags kvarleva, magiska ord i en religiöst upprepad ceremoni utan koppling till samhällsfrågorna. På begravningar, vigslar eller någon förstulen andakt. Förlåtelse utan gräns blir till en intet förpliktigande uppmaning. Istället för att du låter dig bli bränd av det glödande försoningskolet på altaret för att bli brinnande i anden- en mer kärleksfull person.

För dig utgiven...För dig utgjutit... Jesus Kristus Davids son, hela mig.  När du utmattad inte kan eller orkar, så träder Jesus genom sin helige ande in i ditt ställe: Ett rungande du är förlåten ljuder. Jag Herren Jesus Kristus tar på sig din synd och din skuld. Du är förlåten.

Vi ber. Alef, bet gimel,dalet,a,b,c,d,.. ABCD, Käre Gud, ta emot våra bokstäver och fyll du dem med ord   som uttrycker vår längtan till Dig, vår kärlek. Precis som för den judiske bedjaren i vår berättelse. Låt vårt gemensamma Fader Vår bli till vår programförklaring, vår uppriktiga bekännelse i den kristna församlingen:  Kom, Herre Jesus Kristus och fyll oss med ande och kraft genom förlåtelsen ord, så att din församling, din Kropp i Norra Mo församling blir stärkt, uppbyggd och förhärligar ditt namn mitt ibland oss till.  Amen.

P Ära vare Fadern och Sonen och Den Helige Ande

F Såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara från evighet till evighet. Amen