Foto: GörelRM

Vigsel/Bröllop

Grattis! Ni har bestämt er för att dela livet tillsammans! Ett stort, underbart beslut. Att få uppleva känslan av sann kärlek till en annan person är att få uppleva en del av Guds kärlek till människan. Ett bröllop på Gotland är alltid speciellt!

I Norra Gotlands pastorat finns 25 kyrkor, en handfull kapell och några ödekyrkor att välja bland.
Ni kan även ha er vigselakt utomhus eller på en annan plats som betyder mycket för just er två.

Inom Svenska kyrkan välsignas alltid ett äktenskap av en präst. Två vittnen ska också närvara (det kan vara klockaren och musikern vid vigselgudstjänsten), men därutöver bestämmer ni själva hur många som ska dela era stora dag. En fylld kyrka eller bara ni två - det är det ni som väljer.
Man kan boka kyrka och planera i förväg, eller komma till drop-in-dagen som brukar vara i början av juli på Fårö varje år - se särskild sida.

Att vigas är gratis eftersom minst en av parterna tillhör Svenska kyrkan, oavsett om paret vigs i hemförsamlingen eller inte. Präst, organist, kyrka eller vaktmästare kostar inget. Det som kan kosta är om ni som brudpar väljer att ha extra musik, sångsolist, eller en extra utsmyckning av kyrkan som ni själva ordnar.

Längre ner på sidan kan ni boka vigsel, och se några av brudkronorna som finns att låna.

Hur går en vigsel till?

Vigselsamtal

Inför vigselgudstjänsten har ni ett vigselsamtal med prästen som är ansvarig för gudstjänsten, med kyrkohandbokens riktlinjer som mall. Vid detta tillfälle går ni igenom hela vigselgudstjänsten inklusive eventuella musikönskemål.

Om musiken:

Prästen förmedlar musikönskemålen till kyrkans musiker. Ni är även välkomna att ta kontakt med musikern direkt.

I vigselgudstjänsten erbjuder vi:

• Inledande musik
  • 2-3 psalmer
  • Ackompanjemang till solist vid högst två tillfällen
  • Avslutande musik

Önskemål utöver detta kan diskuteras med musikern. Vid ovanliga önskemål om inledande och avslutande musik önskar musikern noter senast en vecka före vigselgudstjänsten. Musiken ska antingen vara i traditionell notskrift eller i form av en melodi på noter med ackordanalys. Det räcker alltså inte med text och ackordanalys, CD, Spotify- eller Youtubelänk.

Solistmedverkan

Om någon ska sjunga eller spela och önskar ackompanjemang vill musikern ha kontakt/noter senast en vecka före vigseln. Repetition sker ca en timme före vigselgudstjänsten.

Ni får gärna engagera egen ackompanjatör. Kontakta kyrkomusikern för att komma överens om vilken tid ni kan öva i kyrkan, eftersom det kan vara flera saker som händer samma dag.

I Norra Gotlands pastorat är varje vigselgudstjänst unik. Därför värnas den levande musiken och generellt rekommenderas inte inspelad musik. Musikanläggningarna i kyrkorna går inte att koppla in extern teknik i, men vill ni ha egen inspelad musik kan ni ta med anläggning/högtalare.

Läs gärna mer om vigslar här: https://www.svenskakyrkan.se/vigsel

Kontaktformulär för att boka vigsel

Boka er kyrkliga vigsel genom att ringa 0498-22 27 00 eller fyll i formuläret så blir ni kontaktade. Det som behövs från er sida är att 1) minst en av er är medlem i Svenska kyrkan 2) Giltig hindersprövning på bröllopsdagen 3) En eller två ringar. Ni får också visa ID innan vigseln. Ett kyrkbröllop kostar inget extra, oavsett om det bara är ni två eller om ni fyller en kyrka. Ni får lov att pynta kyrkan extra (det finns alltid blommor på altaret) och tex sätta upp björkar utanför, men det är inget måste. Ofta kan musikern hjälpa till och kompa om ni har en solist med er.

Genom formuläret kan du boka vigsel i kyrkor, kapell och andra platser på norra Gotland. Du kan läsa om varje kyrka under "Kyrkor" i menyn. De kyrkor och socknar som finns på norra Gotland är Boge, Bro, Bunge, Bäl, Fleringe, Fole, Fårö, Gothem, Hall, Hangvar, Hejnum, Hellvi, Källunge, Martebo, Norrlanda, Othem, Stenkyrka, Tingstäde, Lokrume, Lummelunda, Lärbro, Rute, Vallstena, Väskinde, Dessutom finns Slite kyrka samt kapell i Hallshuk, Stenkyrka, Väskinde, Hejnum, Betelkapellet i Slite och på Gotska Sandön. Det går även att boka vigslar i ödekyrkorna/ödekapell som Elinghem, Gann och St Olofsholm.