Norra Sandsjö kyrkogård

Har liksom kyrkan medeltida ursprung. Omges av kallmurar och trädkrans

Norra Sandsjö kyrkogård ligger vid Sandsjön, söder om Nässjö, och har liksom kyrkan medeltida ursprung. Kyrkogården omges av kallmurar och en trädkrans, vars södra del har flera äldre träd som ingått i en tidigare krans kring kyrkogårdens gamla utsträckning.

Kyrkogårdens äldsta del är den södra som har flera påkostade gravar från förra sekelskiftet. 1891 utvidgades kyrkogården åt norr och 1917 skedde en ny utvidgning åt norr och väster som mer än fördubblade kyrkogårdens yta. Kyrkogården kan uppvisa gravkonst från 1700-talet fram till idag och många vårdar bär titlar som berättar om såväl det gamla allmogesamhället som framväxten av stationsorten Bodafors och dess möbelindustri.

Foto: Pernilla Käller

På kyrkogården finns också en askgravplats som togs i bruk i november 2006.

Källa: Jönköpings läns museum Byggnadsvårdsrapport 2007:89

Askgravplats

Askgravplatsen på Norra Sandsjö kyrkogård togs i bruk 2006 och är ett alternativ till minneslunden för dem som önskar en skötselfri gravplats, men som inte är anonym.

I varje gravplats finns det plats för två urnor.

Anhöriga får närvara vid gravsättningen.

En avgift för den kollektiva skötseln tas ut vid varje gravsättning. I avgiften ingår en namnskylt och en liten gravlykta. Avgiften är 6000 kr vid första gravsättningen och en reducerad avgift vid andra gravsättningen.
När avgiften är betald fästs en namnplatta på stenen.

På askgravplatsen får lösa snittblommor i vas samt en mindre gravlykta placeras. Övrig smyckning är inte tillåten.

Askgravplats Foto: Pernilla Käller