Almesåkra kyrkogård

En landsbygdskyrkogård med medeltida ursprung

Almesåkra kyrkogård ligger på en höjd vid Almesåkrasjön och har medeltida anor.

Nuvarande kyrka invigdes 1870.  Tidigare stod en gammal träkyrka från 1694 i kyrkogårdens nordvästra hörn. I samband med kyrkobygget 1867 utvidgades kyrkogården till sin dubbla storlek.

Kyrkogården omges av kallmurar, smidesgrindar med putsade stolpar och trädkrans av lönn. Kyrkogården har varit uppdelad i en västlig del med köpegravar och en östlig med allmänna linjen. Skillnaden mellan dem kan fortfarande avläsas.

Almesåkra kyrkogård är en av få landsbygdskyrkogårdar i länet som planlagts så tidigt som på 1860-talet och som har behållit mycket av sin karaktär från denna tid.

Källa: Jönköpings läns museum Byggnadsvårdsrapport 2007:93

Foto: Pernilla Käller

Askgravplats

Askgravplatsen på Almesåkra kyrkogård stod klart 2018 och är ett alternativ till minneslunden för dem som önskar en skötselfri gravplats, men som inte är anonym.

I varje gravplats finns det plats för två urnor.

Anhöriga får närvara vid gravsättningen.

En avgift för den kollektiva skötseln tas ut vid varje gravsättning. I avgiften ingår en namnskylt samt en liten gravlykta.  Avgiften är 3250 kr

På askgravplatsen får lösa snittblommor i vas samt en mindre gravlykta placeras. Övrig smyckning är inte tillåten.

Foto: Pernilla Käller