Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Swisha en gåva till 900 1223, Skriv AKUT i meddelandefältet.
Våra lokala partner finns på plats i Ukraina samt i länderna runt Ukraina och stöttar den ukrainska befolkningen. Medlemmar i ACT-alliansen, som Act Svenska kyrkan är en del av, genomför nu humanitära insatser. De viktigaste behoven i nuläget är mat, vatten och hygienartiklar. Filtar och madrasser behövs också för tillfälliga sovplatser. Alla dessa produkter införskaffas i närområdet. Vi skickar alltså inte material från Sverige, men är i behov av pengagåvor. I grannländerna tar ACT-alliansens nätverk emot människor på flykt som hela tiden strömmar över gränserna.

Mina barn frågade mig vart vi var på väg. Jag visste inte vad jag skulle svara. Kön till gränsen var så lång att vi valde att ta oss in i Ungern över bergen.

- Yelena, trebarnsmor på flykt från kriget i Ukraina

Lastbil full med förnödenheter.
Foto: Daniel Fekete /HiA/Ikon

Fler än fyra miljoner ukrainare har sedan kriget bröt ut flytt över gränsen från Ukraina. Många har inte fått med sig några tillhörigheter och är väldigt utsatta under de vinterförhållanden som råder. ACT-alliansen, som Act Svenska kyrkan är en del av, arbetar för fullt med humanitära insatser både i Ukraina och i grannländerna, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Act Svenska kyrkans partner har nu etablerat en assistanspunkt i Ukraina nära ungerska gränsen. Där får flyktingar som väntat i timmar på att passera gränsen tillgång till mat, te, lakan och hygienartiklar. Information ges också på både ungerska och ukrainska kring hur man hittar tillfällig bostad i Ungern. Det ses även till att de flyktingar som anländer till Ungern välkomnas med tak över huvudet och psykosocialt stöd.

En bit in på den ukrainska sidan har vår partner också stärkt ett center som kan ta emot och stötta tiotusentals internflyktingar vid behov. Platsen förses med mat och hygienartiklar från Ungern för att möta det underskott av varor som nu finns på den ukrainska sidan.

Konflikten drabbar många, och fler insatser förbereds. Vi lever alla under samma himmel och det är av yttersta vikt att vi stöttar våra medmänniskor i en tid av oro, nöd och krig. Därför vädjar vi nu om gåvor till vårt katastrofarbete.

Vi följer löpande händelseutvecklingen och vilka behov som människorna som har tvingats på flykt har. Vi agerar hela tiden tillsammans med ACT-alliansen och är beredda att ställa om utifrån nya behov som uppstår.

Gåvorna används där behoven är störst. Ge din gåva via formuläret här på sidan eller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.