Ett insektshotell i form av en kyrka.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Biologisk mångfald!

Vad kan jag göra för den biologiska mångfalden? Jill Olandersson ger tips.

Biologisk Mångfald

Besök kyrkogården

Göteborgs stift antog i oktober 2018 en Klimatstrategi där arbetet med Biologisk Mångfald på kyrkogårdar är ett fokusområde för framtiden. Läs gärna punkt 3 Skog till hav, på sid 7 i Göteborgs stift Klimatstrategi.
(Länk till dokumentet, pdf)

På kyrkogårdarna i Mölndals pastorat är detta arbetet igång och det går att läs på

Vad kan jag göra?

Vad kan då jag göra för den Biologiska Mångfalden? Låt dig inspireras av arbetet på våra kyrkogårdar genom att t.ex. sätta upp insektshotell, bevara en bit äng i din trädgård, bli eller stöd en biodlare eller lär dig mer genom att besöka;

En bön

Gud vi ber för din otroligt vackra mångfacetterade skapelse jorden.

​Det är som att skörda tacksamhet när vi får njuta av fantastisk natur och finurliga djur i vår vardag. Hjälp oss att bevara mångfalden i det var och en av oss fått att vårda.

Amen.

Klimat och biologisk mångfald

På våra kyrkogårdar och begravningsplatser i Mölndal arbetar vi med klimatet och den biologiska mångfalden. Du kan hitta olika fågelholkar, insektshotell och bikupor bland annat runt om på kyrkogårdarna.