Foto: Martina Skånberg

Våra kyrkogårdar, begravningsplatser och kapell

Våra begravningsplatser – eller kyrkogårdar som de ofta kallas – finns i Fässberg, Kikås och Kållered. De är rofyllda platser för besök till minne av avlidna kära.

Kyrkogårdar och begravningsplatser

Fässbergs kyrkogård

Adress Stubbåkersgatan 22, Mölndal

Kållereds kyrkogård

Adress: Södra kyrkvägen, Kållered.

Kikås kyrkogård

Adress: Kikåsleden/Kyrkogårdsgatan, Mölndal.

Livereds begravningsplats

Kållereds södra begravningsplats. Adress: Högenvägen 1, Kållered

Kapell

Fässbergs kapell

Byggd 1936, utbyggt på 70-talet. Ligger vid Fässbergs kyrkogård. Här sker begravningar varje vecka. Adress: Stubbåkersgatan 22, Mölndal.

Kikås kapell

Kapellet rymmer 70-80 personer. Kikås kapell används i huvudsak som ceremonilokal vid begravningar och är öppet för gudstjänst i allhelgonatid. Adress: Kikås kyrkogård, Kikåsleden.

Livereds kapell

Vackert beläget vid Livereds begravningsplats (tidigare Kållereds södra begravningsplats). Det är byggt som ett religionsneutralt begravningskapell och används ibland som konsertlokal med fantastisk akustik. Här finns du också Kyrkogårdsförvaltningens kontor. Adress: Högenvägen 1

Till varje gravplats hör en gravrätt och en eller fler gravrättsinnehavare som ansvarar för att graven sköts. Gravrätten gäller oftast i 25 år från den senaste gravsättningen. Därefter kan man förlänga gravrätten, om gravrättsinnehavaren vill, kostnadsfritt.

Om gravrättsinnehavaren inte längre vill ansvara för skötseln eller inte längre önskar vara gravrättsinnehavare, till exempel av en gammal grav, kan man återlämna graven till kyrkogårdsförvaltningen.

Detta kan också ske på kyrkogårdsförvaltningens initiativ för bort- glömda gravar som inte vårdas om gravrättsinnehavare inte finns eller inte går att få tag på via annonsering under minst ett års tid.

En återlämnad eller återtagen grav kan lämnas ut till en ny gravrättsinnehavare.
En grav återupplåts först 25 år efter senaste grav-sättningen i graven.

På följande webbsida kan du hitta gravsatta i olika gravar:

Gravskötsel

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder flera olika skötselalternativ, där du får hjälp att hålla graven fin.

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

Begravning – ett sista farväl

Begravningsakten är en akt av kärlek och respekt för den som är död och något att hämta kraft ur för de anhöriga.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Kontakt

Vill du boka dop, bröllop eller en lokal? Har du frågor om gudstjänster, verksamhet eller medlemskap? Söker du någon särskild? Här hittar du kontaktuppgifter till expeditionen, kyrkogårdsförvaltningen, förtroendevalda samt all personal.