Modell av Vasaskeppet donerat till Svenska kyrkan

1300 timmar över elva månader tog det danske sjökapten John Larsen att bygga den vackra modellen av Regalskeppet Vasa. Att bygga modellbåtar är ett intresse han haft under många år sedan han ”gick i land”.

”Vasaskeppet är inte det största jag byggt men det är fartyget som har mest dekorationer. Jag kan inte begripa varför Kungen på den tiden ville ha det så,” säger han och skrattar.

Många besökare till Kyrkan i Melbourne är redan bekanta med John Larsens hantverk. Han är mannen bakom skeppet Norske Løve som hänger i taket inne i kyrkorummet. Dessutom har han byggt en fregatt som hänger i danska kyrkan i Sydney.

”Jag började bygga skepp efter gamla ritningar jag hade och folk uppskattade dem och bad mig bygga fler. Så fort jag är klar vill jag helst bli av med modellen och bygga något nytt. Det är inte många jag behållit själv.”

En modell han ofta byggt är HMS Victory, Lord Nelsons skepp under slaget vid Trafalgar, som finns på flera platser i USA och Storbritannien. En annan favorit han gärna bygger är Kapten Cooks fartyg Endeavour. Nyligen byggde han det till den lokala gymnasieskolan i Cairns där han numera bor.

Oftast tillverkar John alla bitar själv i trä men Vasaskeppet är byggt utifrån en färdig byggsats. Ändå tog det 1300 timmar att färdigställa.

John Larsen med skonaren ”America” även kallat ”Blue nose”, som han byggt från grunden.

”Ibland när något tar förfärligt lång tid är det trevligt att blanda upp det med en byggsats som gör arbetet lite enklare,” säger John. Skeppet är 94 cm långt och 70,5 cm högt.

Under 30 år jobbade han till sjöss, bland annat ombord det danska rederiet Lauritzens Dan fartyg som levererade gods och personal till Australiens baser i Antarktis mellan 1957 och 1982. Fartygen var specialbyggda för att klara isen och de svåra väderförhållandena.

”Vi lämnade Danmark med ny personal och varor i slutet av november varje år och firade vanligtvis jul mellan Melbourne och Tasmanien. Sedan återvände vi till Danmark i maj med fjolårets personal,” berättar John.

När han träffade sin fru i Australien gav han så småningom upp livet till sjöss och bodde under många år i Warburton i Victoria.

”Ibland kan jag sakna livet till sjöss ungefär som man skulle sakna att inte äta glass. Jag hade ett fint liv till sjöss men livet blev ännu bättre när jag slutade.”

Från och med Valborg- 30 april – kan du se det fina skeppet Wasa på plats i kyrkan.
Vilket är mycket passande då kören Skutan också sjunger i samband med valborgsfirandet!
Att ha skepp i nordiska kyrkor är vanligt och en gammal tradition. Vill du veta mer om det och andra symboler i kyrkan läs mer här.

Vi i den svenska församlingen vill rikta ett särskilt tack till skeppsbyggaren John Larsen och Danska kyrkan i Melbourne som har gjort detta möjligt.
Tack för er fina donation!

Katja Lin - Kyrkoherde