Kyrkoval 19 sep 2021

I Svenska kyrkan är det val vart fjärde år. I kyrkovalet väljer du de personer som ska få förtroendet att styra kyrkan de kommande fyra åren. Den 19 september har du chansen att påverka hur din församling styrs under de kommande fyra åren.

Nomineringsgrupper möter väljarna 8 sep 19.00

Onsdag 8 september har du möjlighet att möta de sju nomineringsgrupper som ställer upp i kyrkovalet i höst. Presentationer och möjlighet att ställa frågor.

Förtidsrösta i årets kyrkoval

I S:t Matteus församling sker förtidsröstningen på församlingsexpeditionen, Västmannag. 92. Öppet: tisdag 9–12, 16-20, onsdag 10–13, torsdag 13–16, 17–20, fredag 9–12, lördag 10–13.

Kyrkovalet - så fungerar det

Här hittar du svaret på alla dina frågor kring kyrkovalet. Vad röstar jag på? Hur går det till? Vem är röstberättigad? När kommer mitt röstkort? Kan jag förtidsrösta och mycket annat.

Nomineringsgrupperna i höstens kyrkoval:

Arbetarpartiet Socialdemokraterna i S:t Matteus församling

Här presenterar Socialdemokraterna sitt program för de kommande fyra åren. Se även valfilmen nedan.

Borgerligt alternativ i Svenska Kyrkan

Presentation av nomineringsgruppen Borgerligt alternativ i Svenska kyrkan och S:t Matteus församling. Se även filmen nedan.

Centerpatiet

Här presenterar Centerpartiet sitt program i Kyrkovalet 19 september. Se även deras valfilm nedan.

FISK – Fria liberaler i Svenska kyrkan

Här kommer en presentation av nomineringsgruppen FISK, Fria liberaler i Svenska Kyrkan. Se även deras valfilm nedan.

MPSK De Gröna

Här presenterar MPSK sitt program för de kommande fyra åren. Se även deras valfilm nedan.

POSK Partipolitiskt obundna i svenska kyrkan

Presentation av nomineringsgruppen POSK - Partipolitiskt obundna i Svenska Kyrkan

Sverigedemokraterna

Här följer Sverigedemokraternas plädering inför kyrkovalet 2021. Se även deras valfilm nedan.

Förtidsrösta i årets kyrkoval

Bli medlem!

Via denna länk kan du ansöka om medlemsskap i Svenska kyrkan. Röstlängden inför valet 19 september upprättas fre 13 augusti.

Foto på röstkortskuvert. I bakgrunden ser man personer som köar.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen rör kyrkovalet 2021 och uppdateras fortlöpande.