Någon tänder ljus i en svart ljusbärare.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Var medlem!

Svenska kyrkan i Markaryd har ett rikt gudstjänstliv, tre kyrkor/kapell, körer och andra verksamheter för stora och små – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.

Att vara medlem i Svenska Kyrkan och bosatt i Markaryd innebär att kyrkoavgiften går till Markaryds församling. Detta är viktigt eftersom det är vi som är Svenska Kyrkan i Markaryd.
Medlem blir man genom dopet eller, om man redan är döpt, genom att ansöka om medlemskap. Vid alla frågor som gäller medlemskap kontakta församlingen.

Tack vare dig som är medlem kan vi

• bedriva ett rikt diakonalt arbete, med bland annat leva-vidare-grupper och stöd till utsatta och behövande
  • erbjuda barn och unga en meningsfull fritid i en utvecklande och andlig miljö
  • vårda bygdens kyrkobyggnader och kulturhistoriska värden för kommande generationer
  • vara en kraft som verkar för andlighet, delaktighet och gemenskap i ett samhälle där ensamhet och sekularisering breder ut sig

VAD GÅR KYRKOAVGIFTEN TILL?
Genom att vara medlem i Svenska Kyrkan så betalar du 95% av avgiften direkt till Markaryds församling och 5% till Växjö stift.
I vår verksamhet använder vi pengarna till barngrupperna , söndagsskolan, ungdomarna/konfirmanderna , körerna,  vuxenverksamheten, hemgrupperna, gudstjänsterna (varje söndag kl. 10.00) men också musikgudstjänster, gudstjänst på vårdhem, veckomässor m.m.
Det används till material (allt från papper och böcker till leksaker), läger (konfirmandläger, barnläger m.m.), fika till våra olika grupper m.m.

Vi vill att all vår verksamhet skall vara gratis så därför behöver vi kyrkoavgiften.

Sedan ingår dop, vigsel, konfirmations och begravningsgudstjänster. Den diakonala verksamheten är också viktig. Den riktar sig till människor/familjer som är ensamma, sjuka och hjälpbehövande på något sätt. Det kan handla om samtal, viss ekonomisk hjälp och stöttning i den mån vi kan.

Välkommen att vara medlem.

Inträdesblankett i pdf

Här kan du fylla i dina uppgifter och skriva ut en inträdesblankett för att bli medlem i Svenska kyrkan. Skickas till församlingsexpeditionen.

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella

Vad gör vi?

Genom gudstjänst och undervisning vill vi peka på Jesus, vara hans utsträckta händer till behövande och vara till för den som i glädje och sorg behöver någon att tala med. Så gott vi förmår vill vi förmedla Guds omsorg och kärlek in i vårt samhälle. Församlingsexpeditionen hjälper dig med frågor som rör gravskötsel, gravrätter, kyrkobokföring, uthyrning av lokaler och en del annat.

Församlingsinstruktion

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!