Foto: Jens C Hilner

Fira gudstjänst i S:t Matteus

Vardag och söndag möts människor till gemensam bön och lovsång i vackra S:t Matteus kyrka i Malmö i morgonbön, laudes, onsdagsmässa, taizéinspirerad bön och högmässa. I alla livets skiften öppnar gudstjänsten sin famn och omsluter både vana och ovana. Gudstjänstgemenskapen är något att växa in i och ger efterhand livet ett större sammanhang.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Stilla veckan och påsk i S:t Matteus kyrka

Följ passionsdramat under Jesu sista dagar i livet i stilla veckan. Vi vandrar i år tillsammans med evangelisten Matteus.

Olika typer av gudstjänster i S:t Matteus kyrka

Högmässa

Söndagens högmässa kl. 11.00 i kyrkan är veckans höjdpunkt. Då möts vi alla, i olika åldrar och från olika sammanhang, för att inför Guds närvaro bli en helig gemenskap. För en stund får vi gå ut ur oss själva och bli del av något större.

Barnkyrka och mässa för barn

I gemenskapen deltar många barn. De har sin egen Barnkyrka under en del av gudstjänsten, då de till en särskild melodisnutt går till kapellet för egen gudstjänst. Lagom till nattvarden kommer barnen tillbaka.

Två gånger per termin firar vi Mässa med små och stora. De påminner om de vanliga söndagarna, men i dessa mässor stannar barnen i kyrkorummet hela gudstjänsten. Någon eller några av våra barn- och ungdomskörer är också ofta med vid dessa tillfällen.

Kyrklunch efter högmässan

Alla inbjuds till enkelt kyrkkaffe efter gudstjänsten.

Onsdagsmässa

Börja dagen med sång, bön, textläsning och nattvard. Efter mässan är det frukostgemenskap för den som önskar.
Varje onsdagsmorgon kl. 08.30 firar vi en enkel morgonmässa i kyrkan.
NYTT:
Första onsdagen i månaden är du välkommen på sammanlyst morgonmäsa i S:t Pauli kyrka kl. 08.30.
Datum våren 2024: 10/1, 7/2, 6/3, 3/4, 24/4.
Och för dig som kommer till S:t Matteus kyrka datumen ovan är det morgonbön kl. 08.30.

Taizéinspirerad kvällsmässa

Torsdagar kl. 18 firar vi en Taizéinspirerad kvällsmässa i kyrkan då vi sjunger enkla, meditativa sånger som kommer från den ekumeniska kommuniteten i Taizé i Frankrike.
I stället för predikan delar vi efter textläsningen en stunds tystnad, som följs av en längre förbön för världen och för oss själva. Bönen varar ungefär en halvtimme och är ett sätt att bli stilla inför Gud tillsammans med andra mitt i veckan.
Efter mässan är det gemenskap med enkelt fika för den som önskar.

Morgonbön

I kyrkan ber vi morgonbön måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar kl. 9.00.
Morgonbönerna följer en given ordning och det går utmärkt att bara sitta med och bli buren av kyrkans dagliga böner.
Fredagens morgonbön följer ordningen för Laudes, en av Tidebönerna, som vi delar med den världsvida kyrkan.

Kvällsbön

I kyrkan ber vi kvällsbön måndagar, tisdagar och onsdagar kl. 18.30.
Kvällsbönerna följer en given ordning och här går det också bra att bara sitta med och bli buren av kyrkans böner.

Lovsångsgudstjänst

Två fredagar under våren 2024 firar vi lovsångsgudstjänst;
2 februari och 5 april.

Gudstjänsten är i ekumenisk anda och för alla åldrar. Kvällarna börjar med tacobuffé i församlingssalen kl. 17.00, innan vi går in i kyrkan för att fira gudstjänst kl. 18.00. Under gudstjänsten finns det pyssel, leksaker och filmvisning för barn på kyrktorget. Det som serveras på tacobuffén är helt veganskt och glutenfritt. Det kan ibland finnas alternativ som är icke-veganska, men då är det alltid uppmärkt.

För ungdomar fortsätter kvällen efteråt med gemenskap och häng i ungdomsrummet fram till kl. 21.00. Detta är ett perfekt tillfälle för konfirmand- och ungdomsgrupper från olika kyrkor att få mötas.
Och för övriga är det häng i biblioteket.

Hör gärna av dig

Om du undrar någonting mer kring gudstjänsten, så väl andligt som praktiskt, så tveka inte på att höra av dig till någon av de som jobbar. Inga frågor är för små eller för stora.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Få information om kommande gudstjänster

Hand håller mobil som visar appen Kyrkguiden
Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Du kan också få gratis information om kommande gudstjänster genom att

Swisha söndagens kollekt

Qr-kod för att swisha söndagens kollekt i S:t Matteus kyrka

Saknar du kontanter kan du swisha söndagens kollekt till 123 199 59 01. Du kan också välja att scanna qr-koden ovan i din Swishapp.

Obs! Swishar du annan dag än söndag går din gåva till gemensamma diakonin i Svenska kyrkan Malmö istället för till söndagens kollektändamål.

Korg med pengar

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.