Foto: Karolina Johansson

Någon att prata med

Det kan göra stor skillnad att få prata med någon som har tid att lyssna. I kyrkan kallas sådana samtal för själavårdande samtal och leds av diakon eller präst. Det finns också samtalsgrupper för dig som har sorg, så kallade leva-vidare-grupper.

Gratis samtal för alla

Kyrkan erbjuder själavårdande samtal för alla människor, oavsett om du är medlem i kyrkan eller inte. Samtalen är kostnadsfria och både diakoner och präster har tystnadsplikt. Det förs inga journaler och besöket registreras inte.

Kontakta präst eller diakon i S:t Johannes kyrka för att boka ett samtal. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Samtalsgrupp för dig som sörjer

Att förlora någon nära är ett hårt slag. Sorgen är både något djupt personligt och något allmänmänskligt. Att få dela tankar, känslor och minnen med andra som är i samma situation, kan göra sor­gen lättare att bära. Det blir en hjälp på vägen i sorgearbetet, en plats för närhet, tillit och trygghet när livet är som svårast.

Grupper startar två gånger per år

S:t Johannes kyrka startar leva-vidare-grupper två gånger per år tillsammans med S:t Pauli kyrka, S:t Matteus kyrka och S:ta Maria kyrka.  I en leva-vidare-grupp får du samtala med andra om sorgen och saknaden, om döden och om hur livet förändras. Vid mötena deltar en präst och en diakon. Gruppen träffas en gång i veckan under sex veckor. Varje träff varar cirka en och en halv timme. Träffarna hålls på kvällstid. Arbetsgivare kan ge ledigt för deltagande i en leva-vidaregrupp.

För mer information och anmälan, kontakta Petra Persson eller Elisabet Hartman. Se nedan för kontaktuppgifter.

Mobiltelefon på bord

Jourhavande präst

Jourhavande präst tar emot samtal alla dagar 21–06, även om du befinner dig utomlands. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig, eller känner dig ensam. Ring 112 och be att få tala med Jourhavande präst.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Ung kille ligger i mörkret och tittar på sin mobiltelefon.

Kyrkans SOS

Känns livet svårt? Vill du prata med en medmänniska? Vi lyssnar på dej! Skriv till SOS-brevlådan eller ring till SOS-telefonen 0771-800 650 varje dag, året om. För dig mellan 12 och 25 år finns även Nätvandrarchatten, två kvällar i veckan.

Illustration av tre tjejer där två står tillsammans och en utanför.

Nätvandrarchatten

Nätvandrarchatten är till för dig som är 12-25 år. Du är välkommen att prata om det som känns svårt och jobbigt för dig, eller bara småprata med en trygg vuxen. De som chattar är personer som jobbar i Svenska kyrkan. Alla har tystnadsplikt och du är helt anonym.

Ett par går hand i hand över en asfalterad bro.

Familjerådgivning

Svenska kyrkans familjerådgivning i Lund erbjuder möjligheter att genom samtal hitta lösningar på de problem som uppstått i relationen till en partner eller till en annan närstående. Ring 046-71 88 90 eller mejla lund.familjeradgivning@svenskakyrkan.se för att boka en tid.

Stort vitt hus med rött tegeltak

Sjukhuskyrkan

Oavsett om du är patient, närstående eller personal, troende eller icke-troende, är du alltid välkommen att kontakta Sjukhuskyrkan på Skånes Universitetssjukhus i Malmö. Sjukhuskyrkan finns när du behöver någon att prata med.

Porträttbild på en tårögt leende kvinna i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns en läkande kraft i att få dela sin sorg med andra som befinner sig i samma eller liknande situation. Svenska kyrkan Malmö anordnar regelbundet sorgegrupper för barn, ungdomar och vuxna. Du är inte ensam i sorgen.