Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är högsta beslutande organ inom Svenska kyrkan Malmö och leds under mandatperioden 2022–2025 av ordförande Claes Block.

Kyrkofullmäktige är högsta beslutande organ

Kyrkofullmäktige är högsta beslutande organ inom Svenska kyrkan Malmö. De 47 ledamöterna väljs direkt via kyrkovalet som hålls vart fjärde år.

Kyrkofullmäktige beslutar i övergripande frågor

Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för Svenska kyrkan Malmös verksamhet. Fullmäktige har i uppgift att

• anta mål och riktlinjer för verksamheten
  • upprätta budget
  • godkänna bokslut
  • fastställa kyrkoavgiften
  • ge förslag på begravningsavgift (avgiften fastställs av Kammarkollegiet)
  • utse ledamöter och ersättare till kyrkoråd, valnämnd och församlingsråd.

Presidiet förbereder frågorna

Till sin hjälp har kyrkofullmäktige ett presidium som består av tre ledamöter vars uppgift är att förbereda ärenden åt kyrkofullmäktige.

För mer information om kyrkofullmäktiges uppgifter, se Svenska kyrkans eget regelverk kyrkoordningen, 3 kap. 2 § och Kyrkofullmäktige i Malmös arbetsordning (pdf, 160 K)

Offentliga möten två till tre gånger per år

Kyrkofullmäktige sammanträder två till tre gånger per år. Mötena är offentliga. Datum för 2024 års sammanträden:

• 5 mars kl. 18:00

Kallelse Kyrkofullmäktige 2024-03-05

Ärendelista Kyrkofullmäktige 2024-03-05

• 16 maj kl. 18:00
  • 7 november kl. 18:00

Kyrkofullmäktiges protokoll

Kyrkofullmäktiges protokoll är offentliga. Länk till kyrkofullmäktiges protokoll

Kyrkofullmäktige i Malmö pastorat 2022–2025

I Kyrkofullmäktige i Malmö pastorat sitter representanter för Socialdemokraterna (S), Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK), Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK), Sverigedemokraterna (SD), Borgerlig allians i Malmö pastorat (BAM), Centerpartiet och Frimodig kyrka.

Presidium

• Karl Kristoffer Johnsson

Svenska kyrkan Malmö

Ledamot församlingsrådet Fosie församling, vice ordförande i Kyrkofullmäktige

Mer om Karl Kristoffer Johnsson

Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK)

• Magnus Wittgren

Svenska kyrkan Malmö

Andra vice ordförande i Kyrkofullmäktige i Malmö pastorat, Ordförande församlingsrådet S:t Petri församling

Mer om Magnus Wittgren

Patripolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK)

Ledamöter i kyrkofullmäktige i Malmö pastorat

Socialdemokraterna (S)

Socialdemokraterna har 12 mandat i kyrkofullmäktige.

Ledamöter: Anna-Karin Bengtsdotter, Helén Persson, Claes Forsberg Carlsson, Linda Attin, Per Schager, Carin Larsson, Claes Block, Marie Nielsén, Mats Tängermark, Anna Brandoné och Rolf Pålsson.

Ersättare: Carina Nilsson, Maria Haglund-Börjesson, Helene Granvik, Alexander Tatidis Ingrid Törnkvist och Torleif Stenberg.

Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK)

Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK) har 11 mandat i kyrkofullmäktige.

Ledamöter: Linda Sjöö, Per Håkansson, Lotti Ryberg Welander, Elisabet Holmstedt, Mats Högelius, John Cristiansson, Anders Lundberg, Maria Öhrn, Karl-Kristoffer Johnsson, Cecilia Arvidsson och Hans Wellander.

Ersättare: Inga.

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK)

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan har 9 mandat i kyrkofullmäktige.

Ledamöter: Ingrid Petersson, Fredrik Hinton, Karin Rosenquist Andersson, Camilla Andersson, Krister Persson, Eva Lindén, Magnus Wittgren och Johan Christensson.

Ersättare: Jo Halldin, Kjell-Åke Svensson, Mariana Frick, Ann Margret Ferragamo Svensson, Monica Lindfors.

Sverigedemokraterna (SD)

Sverigedemokraterna har 6 mandat i kyrkofullmäktige.

Ledamöter: Lisbeth Persson Ekström, Eva Hallén, Nichlas Holmgren Gellersten, Jenny Bengtsson, Stefan Greschner och Regina Harwigsson.

Ersättare: Rolf Hansson, Anders Lejon och Reginald Scott.

Borgerlig allians i Malmö pastorat (BAM)

Borgerlig allians i Malmö pastorat har 3 mandat i kyrkofullmäktige.

Ledamöter: Roland Hellborg, Marcus Romedahl och Roger Sidestam.

Ersättare: Kerstin Svenonius, Berit Sjövall.

Centerpartiet (C)

Centerpartiet har 3 mandat i kyrkofullmäktige.

Ledamöter: Charlotte Skerjantz Bossen, Leif Aruhn Solén, Anton Sauer.

Ersättare: Bengt Svensson och Martha Banstorp.

Frimodig kyrka

Frimodig kyrka har 2 mandat i kyrkofullmäktige.

Ledamöter: Nathalie Bencic, Göran Malmberg.

Ersättare: Esbjörn Lantz, Erik Van Der Heeg. Observera att ordningsföljden för ersättare ej är fördelad än.

Protokoll från Malmö kyrkofullmäktige

Här hittar du protokollen från Malmö kyrkofullmäktiges sammanträden.

Kontakta förtroendevalda i Svenska kyrkan Malmö

Här hittar du kontaktuppgifter till samtliga förtroendevalda i Svenska kyrkan Malmö under mandatperioden 2022–2025.