Närbild på altaret i Fosie kyrka
Foto: Jens C Hilner

Fira gudstjänst i Fosie kyrka

Gudstjänsten är grunden som kyrkan står på. Den får oss att leva i gemenskap med Jesus Kristus och varandra. Mässa klockan 11 på söndagar med efterföljande kyrklunch och gemenskap efteråt i församlingsgården.

Gudstjänstkalender för Fosie kyrka och församlingsgård

I kalendern nedan ser du de gudstjänster som hålls i Fosie kyrka och församlingsgård den närmaste tiden.

Vanligtvis firar vi:

• Högmässa, söndagar 11.00

Tryck på ikonerna i anslutning till kalendern om du vill ändra till att se vecko- eller månadsvy. Använd förstoringsglaset bland ikonerna för att söka.

Se kalender för gudstjänster i hela Malmö

Gudstjänsten är grunden som kyrkan står på

Gudstjänsten är grunden som kyrkan står på. Lyckan, lugnet, festen, eftertanken, trösten och stillheten som för oss närmre Gud. Gudstjänsten får oss att leva i gemenskap med Jesus Kristus och varandra, med hjälp av bibeltexterna, bönen, måltiden (nattvarden) och kyrkorummet. Alla är vi välkomna precis som vi är, vana eller ovana kyrkobesökare, glada som ledsna, vid högtider och i vardagen.

Många olika typer av gudstjänster

Högmässa varje söndag kl 11

Högmässan på söndagar är veckans huvudgudstjänst. Efter Högmässan träffas vi och umgås i församlingsgården bredvid Fosie kyrka, där det också bjuds på kyrklunch med soppa, bröd, kaffe kaka och gemenskap. Ibland riktas söndagen lite extra till de små i familjegudstjänster, men barn är alltid välkomna. Det sker under året även andra temamässor och gudstjänster på söndagar, exempelvis Skördemässan i början av hösten.

Familjegudstjänst med barnen i fokus

Barn är alltid välkomna till Fosie kyrka, oavsett vilken gudstjänst som firas. Men när familjegudstjänst firas är barnen i fokus. Tilltalet är lite enklare och gudstjänsten har konkreta inslag som kan vara spännande för barnen att göra, till exempel ljuständning, att lägga stenar i en korg eller att plantera frön. Musiken består till större delen av psalmer och sånger riktade till barn.

Morgonmässa mitt i veckan

Varje onsdag kl. 8.30 firas morgonmässa i Fosie kyrka. Morgonmässan mitt i veckan kan ge en stunds avslappning i vardagen. Det är en enklare mässa som pågår i ungefär en halvtimma, där vi bland annat sjunger vackra psalmer tillsammans och delar måltiden. Efter mässan finns möjlighet att äta frukost i församlingsgården.

Starta dagen med morgonbön

Alla vardagar förutom onsdagar firas morgonbön kl. 9.30 i Fosie kyrka.
Den kortare morgonbönen erbjuder en stunds stillhet och reflektion som start på dagen. Efter morgonbönen blir det gemenskap över en kopp kaffe.

Från 25 september 2023 ber vi morgonbön i Fosie kyrka igen, efter en tid med morgonbön församlingsgården.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Få information om kommande gudstjänster

Hand håller mobil som visar appen Kyrkguiden
Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Du kan också få gratis information om kommande gudstjänster genom att

Swisha söndagens kollekt

Qr-kod för kollekt i Fosie kyrka

Saknar du kontanter kan du swisha söndagens kollekt till 123 614 35 07. Du kan också välja att scanna qr-koden ovan i din Swishapp.

Obs! Swishar du annan dag än söndag går din gåva till Svenska kyrkan Malmös diakonala arbete istället för till söndagens kollektändamål.

Korg med pengar

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.