Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.
Foto: Kristin Lidell

Drop-in-vigsel

Att fira kärleken genom att gifta sig behöver varken kosta särskilt mycket tid eller pengar. Fria till din partner, få ett JA, beställ hindersprövning och kom till ett av de tillfällen där Svenska kyrkan Malmö anordnar drop-in-vigsel. Här hittar du information om aktuella datum och hur det går till.

Du behöver inte föranmäla

I de flesta fall behöver du inte föranmäla intresse. Kyrkan står för präst, musik, lokal och vittnen. Liksom vid andra vigslar kostar inte en drop-in-vigsel någonting. Det enda som krävs är att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, att ni har en giltig hindersprövning, giltiga legitimationer med er och minst en ring.

Ansök om hindersprövning via skatteverket

Innan man kan gifta sig i Sverige måste man ansöka om hindersprövning hos  Skatteverket. Det är viktigt att ni ansöker i god tid före vigseln.

Samtal med prästen före vigseln

Före varje vigsel hålls ett vigselsamtal med prästen. Det gäller även vid en drop-in-vigsel. Under samtalet går prästen igenom vad som händer under vigseln och ni har möjlighet att ställa frågor och välja musik och texter.

Klädsel

Det finns inget krav på högtidskläder utan det går lika bra att vigas i vanliga kläder. Ni bestämmer.