Foto: Camilla Lindskog

Kontraktsprostar i Lunds stift

Lunds stift är indelat i 12 kontrakt. Varje kontrakt leds av en kontraktsprost som biträder biskopen med bland annat ledning och tillsyn.

Vad är en kontraktsprost?

• I varje kontrakt ska det finnas en kontraktsprost. Kontraktsprosten utses av biskopen efter att kontraktets präster har sagt sitt. Kontraktsprosten ska i sitt kontrakt bland annat biträda biskopen med ledning och tillsyn samt på biskopens uppdrag visitera församlingarna.
  • Lunds stift är indelat i 12 kontrakt. Kontraktsindelningen är en indelning som enbart har sin grund i det inomkyrkliga regelsystemet. Det har visat sig vara en praktisk modell för att biskopen ska kunna fullgöra sitt uppdrag i stiftet.
  • Kontraktet fungerar också i många fall som ett forum för samverkan över församlings- och pastoratsgränserna. Kontraktet kan därför sägas vara en punkt där stift och församling möts. Det är ingen egen juridisk person och inte heller någon egen administrativ nivå. Dess formella funktion är enbart att vara tjänstgöringsområdet för en kontraktsprost.

Karta över Lunds stift

Församlingarna i Lunds stift är indelade i 12 kontrakt.