Foto: Linda Randgard

Förtroendevald i Lunds stift

Här samlar vi information som rör dig och ditt uppdrag för Svenska kyrkan, Lunds stift.

Välkommen som förtroendevald i Svenska kyrkan. Du har ett viktigt uppdrag och du behövs!

Tillsammans med andra ska du ta ansvar för Svenska kyrkan i Lunds stift. För att detta ska bli verklighet i våra församlingar behöver vi alla, på olika sätt, fördjupa vår kunskap både om innebörden av kristen tro och om de regler och roller som gäller i kyrkan som organisation. Där är stiftskansliets personal en resurs som finns till för dig. Delta i våra utbildningar, digitala så väl som fysiska, och håll dig uppdaterad via våra informationskanaler.

Jag önskar dig kraft, vishet och Guds välsignelse i ditt nya uppdrag.

Johan Tyrberg
biskop i Lunds stift

Nyheter för förtroendevalda

Kyrkorådsutbildning vid fyra tillfällen i mars

Publicerad:

Ledamöter och ersättare i kyrkoråd och kyrkoherdar inbjuds till Lunds stifts kyrkorådsutbildning. Den kostnadsfria utbildningen omfattar tre timmar och ges av stiftsjuristerna vid fyra tillfällen den 24–25 mars 2023 på Stiftsgården Åkersberg i Höör.

Seminarium kring viktiga samtal på arbetsplatsen

Publicerad:

Som en del i ledarutvecklingsprogram erbjuder Lunds stift 28 mars 2023 en seminariedag kring ”Samtal på arbetsplatsen”. Syftet med dagen är att ge inspiration, idéer och tillfälle till samtal och erfarenhetsutbyte om samarbetet och ledarskapet.

Seminarium: Dialog ledning och styrning

Publicerad:

Som en del i kyrkoherdarnas ledarutvecklingsprogram erbjuder Lunds stift 16 maj 2023 ett seminarium kring styrning och ledning som också gäller kyrkoråden. Syftet med dagen är att ge inspiration, idéer och tillfälle till samtal om samarbetet mellan kyrkoråd/ordförande och kyrkoherde i frågor om styrning, ledning och samarbete.

Fördjupning i det lokala kyrkorådet

Publicerad:

Att tillsammans fundera och prata är viktigt för att kunna ta strategiska beslut som påverkar församlingen nu och i framtiden. Nedanstående teman är sådana där personal från stiftskansliet kan komma ut till församlingen för att tillsammans med förtroendevalda samtala kring frågan ni valt. Detta för att finna strategier för den lokala församlingen/pastoratet.

Kollekter i Lunds stift

Kollekt är en handling i gudstjänsten där vi ger pengar till ett gott ändamål. När kollekten går till ett gemensamt ändamål för alla kyrkor i Lunds stift kallas kollekten för stiftskollekt. Här hittar du information om kommande stiftskollekter och kan ladda ner kollektcirkulär som beskriver vad kollekten går till.

En valarbetare lägger en röstsedel i valurnan.

Efterträdarval

Om en i kyrkovalet utsedd ledamot eller ersättare i kyrkofullmäktige avsäger sig sitt uppdrag ska stiftsstyrelsen, enligt Kyrkoordningen 38 kap, 70 och 71 §§, utse en ny ledamot eller ersättare. Här kan du läsa hur du gör för att begära efterträdarval.

Utbildningar för förtroendevalda

>Ett par hörlurar ligger ovanpå ett uppslag av en skrift med ett citat:.

Utbildningar och medlemsaktiviteter för förtroendevalda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder ett flertal utbildningar och medlemsaktiviteter särskilt anpassade för förtroendevalda

Kyrkorådsordförande – att växa i roll och uppdrag (blandat lärande online)

Utbildningen Kyrkorådsordförande – att växa i roll och uppdrag vänder sig till dig som är ordförande eller vice ordförande i ett kyrkoråd. Utbildningen är också öppen för dig som är kyrkoherde om din kyrkorådsordförande är anmäld.

Guide för förtroendevalda och kyrkoherdar

En vägledning för förtroendevalda och kyrkoherdar att fullgöra sina respektive uppgifter.

Samverkan och digitalisering

Det är mycket som händer inom Svenska kyrkan på samverkan- och digitaliseringsområdet. För dig som är förtroendevald har vi här samlat aktuell information om utvecklingen och våra gemensamma tjänster. Med gemensamma tjänster skapar vi förutsättningar för att kunna fortsätta vara kyrka i hela landet.

En kvinnlig präst står i dörröppningen till en tegelkyrka.

Tjänsteportalen

I den här portalen får du en inblick i Svenska kyrkans digitala arbetsplats, som består av gemensam infrastruktur och gemensamma servicetjänster. Vårt mål är att minska sårbarheten, öka tryggheten och säkerheten samt frigöra resurser för att församlingar ska kunna fortsätta vara kyrka. Vill ni veta mer om tjänsterna eller kanske vilka tjänster som skulle underlätta arbetet just i er församling så kontakta ditt stift eller funktionen för samverkan och digitalisering.

Två äpplen och två clementiner ligger på en blå bok med titeln Kyrkoordning 2021.

Juridik och kyrkorätt

De här sidorna är ett stöd för dig som arbetar med juridik inom kyrkan, främst kyrkorätt. Samtidigt är sidorna också ett stöd för andra i organisationen som behöver förstå och förhålla sig till juridiken, men också för dig som är förtroendevald inom kyrkan. Informationen är också till dig som av andra anledningar vill få mer information rättsliga frågor som berör Svenska kyrkan.

Bild på kyrkoordningen från 2018, en blå bok på ett bord.

Kyrkoordningen

Kyrkoordningen är en central del i Svenska kyrkans eget regelverk, Svenska kyrkans bestämmelser. Den förklarar vilka gemensamma regler som gäller i kyrkan och hur beslut ska fattas. Här hittar du kyrkoordningen och andra Svenska kyrkans bestämmelser i gällande lydelser.