Foto: Kristina Strand Larsson/IKON

Domkapitlet i Lunds stift

Domkapitlet är ett tillsynsorgan för präster och diakoner, men också en inomkyrklig domstol med sju ledamöter. Här prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

De sitter i domkapitlet

Biskopen är ordförande och domprosten vice ordförande i domkapitlet. En präst eller diakon väljs av präster och diakoner i stiftet. Övriga fyra ledamöter väljs av stiftsfullmäktige, en av dem måste vara domare.

De förtroendevalda har var sin ersättare och domaren har en likaledes lagfaren domare som ersättare. Om en präst är vald av präst- och diakonmötet är en diakon ersättare och om en diakon är ledamot är en präst ersättare. En präst är ersättare som ledamot om biskop eller domprost är frånvarande.

Ordinarie ledamöter i Lunds stifts domkapitel

• Johan Tyrberg, biskop
  • Niclas Blåder, domprost
  • Åsa Gustafsson, diakon
  • Erik Noltorp, rådman
  • Gunilla Bengtsson
  • Helena Tengstrand
  • Lisbeth Göranson

Ersättare i Lunds stifts domkapitel

• Gunilla Aquilon Elmqvist, kyrkoherde
  • Thed Adelswärd, chefsrådman
  • Ida Wäreborn, kyrkoherde
  • Robert Stenbeck
  • Per Johansson
  • Helen Rosdahl

Mötestider 2024 för domkapitlet i Lunds stift

• 10 januari
  • 19 januari (prästexamen)
  • 7 februari
  • 3 april
  • 2 maj
  • 29 maj
  • 14 juni (prästexamen)
  • 14 augusti
  • 4 september
  • 6 september (diakonexamen)
  • 9 oktober
  • 6 november
  • 4 december

Det gör domkapitlet

I domkapitlet handlar det konkreta arbetet främst om att utfärda församlingsinstruktionernas formaliadel och att behörighetsförklara präster och diakoner respektive befogenhetspröva arbetsrättsliga åtgärder mot präster och diakoner samt examinera dem inför vigning. Domkapitlet behandlar också anmälningar mot präster och diakoner.

Ärenden förbereds av handläggare på stiftskansliet

De flesta ärenden förbereds av handläggare på stiftskansliet och enskilda ledamöter kan få i uppdrag att förbereda en del frågor. I Lunds domkapitel brukar präst eller diakon vara med vid förberedande av yttranden över sökande till kyrkoherdetjänster. Då en präst eller diakon blir anmäld till domkapitlet handläggs utredningen av jurister på stiftskansliet tillsammans med domarledamoten eller dess ersättare.

Domkapitlet sammanträder en gång i månaden förutom på sommaren. Intervjuer till kyrkoherdetjänster och andra specialtjänster som sjukhus- eller fängelsepräst/-diakon sker under en till två dagar per månad.

Anmälningar till domkapitlet

För att anmäla en präst eller diakon ska anmälaren skriva ner vad man reagerar emot och vara beredd att svara på frågor om detta. Den anmälde får ta del av anmälan för att kunna svara och ge sin syn på vad som hänt. Anonyma anmälningar behandlas inte och inte heller rykten eller lösa påståenden. Om det inte finns något annat än ett påstående om att en präst eller diakon gjort något ställs fråga till vederbörande. Om svaret då blir ett förnekande kommer ärendet att läggas ned med motiveringen att ord står mot ord.

För att domkapitlet ska kunna fatta ett beslut om påföljd krävs fakta som kan hanteras i beslutet. En anmälan behöver inte se ut på något särskilt sätt eller göras på en speciell blankett. Det räcker med att anmälan sänds med underskrift till domkapitlet i stiftet.

Under pågående ärende kan varken biskop eller annan i domkapitlet samtala med den anmälde eller med anmälaren utanför ärendets hantering. Vid behov av samtal under processen finns möjlighet att vända sig till Lunds stifts själavårdscentrum eller annan på stiftskansliet beroende på vad samtalet berör.

Behörighetsprövning av präster och diakoner

Innan en församling eller ett pastorat tillsätter en präst- eller diakontjänst ska domkapitlet behörighetspröva och yttra sig över de sökande. Domkapitlets yttrande är en vägledning inför beslut om vilka som kallas till intervju i församlingen/pastoratet och vem som tillsätts på tjänsten. Enligt kyrkoordningen måste behörighetsprövningen göras innan beslut om tillsättning sker.

När det gäller sökande till tjänst som kyrkoherde, församlingsherde, sjukhuspräst och fängelsepräst genomför domkapitlet intervjuer inför behörighetsprövningen och yttrandet.

Mer information om arbetsgång och datum för behörighetsprövningar finns på Svenska kyrkans intranät Kornet. Observera att inloggning krävs.