Bakgrund till Lunds stifts vision

2009 beslutade biskopen, med stöd av stiftsstyrelsen, att genomföra ett strategiskt visionsarbete i Lunds stift. Samhället förändras hela tiden. Det gäller även för kyrkan och vi ska följa med i utvecklingen. Samtidigt behöver vi stanna upp och reflektera. Vilken väg vill vi ta in i framtiden?

I framtidsseminarierna som genomfördes i Lunds stift under 2008 och 2009, visade det sig tydligt att kyrkan har flera stora omvärldsförändringar att förhålla sig till. Svenska kyrkan har förlorat sin monopolställning och finns idag i ett mångreligiöst och mångkulturellt samhälle.

Kärnan, kyrkan, kompassen

När gamla strukturer bryts upp, kommer frågan hur vi sätter ord på den vision som håller oss samman i de olika delarna i organisationen och som motiverar oss att vara en del av den världsvida kyrkan. I september startade visionsarbetet i Lunds stift genom att ett antal grupper och enskilda människor fick formulera sig kring tre frågor:

KÄRNAN: Vad är det i den kristna tron och samhörigheten som ger själva bärkraften i ditt liv?

KYRKAN: I ljuset av den föränderliga värld vi lever i: Hur skulle du vilja utveckla kyrkan?

KOMPASSEN: Vad innebär det att vara kyrka år 2020? Vad åstadkommer den goda kyrkan och vad är det som bär dess medlemmar då?

Beröras på djupet

Visionsprocessen handlade om att identifiera och beskriva hur kyrkan i Lunds stift vill vara och uppfattas. De människor som kommer i kontakt med oss – och vi med dem – ska beröras på djupet och uppleva kyrkan som äkta och trovärdig. Visionsarbetet ska också vara en hjälp till fördjupning av det kristna livet som en kraft för individ och samhälle. Samtidigt ska det öppna kyrkan mot den tid vi lever i och den värld som möter oss: Vad betyder det att vi bottnar i nåden för att skapa i världen?