Foto: Digna Hernandez Urey

Omgestaltning av kvarter 31

Nu börjar arbetet med omgestaltningen av kvarter 31 på Norra kyrkogården

På grund av buxbomssjukan har andelen återlämnade gravplatser varit stor på det här området av Norra kyrkogården. Det gravskick med kistgravar som finns där idag efterfrågas dessutom allt mindre. Kyrkogårdsavdelningen har därför förnyat den här delen av kvarter 31 och kommer därmed erbjuda en annan form av gravskick än nuvarande kistgravar. Återlämnade gravplatser har gjorts om till urngravar med rundade former, perennplanteringar och låga buskar.

De aktiva gravplatserna behåller sitt utseende, med undantag för alla kanthäckar som kommer att ersättas med storgatsten. Gränshäckarna av buxbom mellan gravplatserna bevaras. Rygghäcken av tuja kommer att bytas ut till avenbok med en lägre höjd än nuvarande häckar.

Anläggningsarbetet påbörjades v. 47 2020 och färdigställdes i början av 2021. Det som kvarstår att göras är planteringsarbetet som kommer att genomföras under våren 2021.

Vi hoppas att ni har överseende med de arbeten som kommer att ske på kvarter 31 i samband med detta.

Har ni några frågor, vänligen kontakta kyrkogårdsexpeditionen via epost: lpkyrkogard@svenskakyrkan.se eller telefon: 046- 71 87 20

Illustrationsplan för kvarter 31, Norra kyrkogården Foto: Digna Hernandez Urey