Här kan du läsa alla nyheter som är publicerade på Lunds domkyrkas webbplats.

Publicerade nyheter

Prenumerera via RSS

Det befriande tvånget - ett spel om Nathan Söderblom och freden

Publicerad:

Lunds stifts kyrkospel kretsar 2024 kring Nathan Söderblom. Premiär 11 augusti med speltillfällen fram till 7 oktober.

Rum som bär/Holding space

Publicerad:

I vårens utställning i kryptan bjuder Katarina Elvira Gudrunsdotter in till kontemplation kring frågor om liv och död.

Stilla vecka och påskhelg i Domkyrkan

Drop in-dop den 11 november

Publicerad:

Blev dopet aldrig av? Hann ni inte med eller kändes det omständligt? Välkommen på drop in-dop!

Konsthelg Lund 14-15 oktober

Publicerad:

Konstnatten har blivit konsthelg och som en del av Lunds rika konstliv deltar Lunds domkyrka naturligtvis i arrangemanget.

Andreas Eriksson ställer ut i Domkyrkans krypta

Publicerad:

2023-09-13: Höstens utställning i Domkyrkans krypta heter Munkäng och konstnär är Andreas Eriksson. Utställningen omfattar en betydande och stor målning, vilken har placerats i en specialtillverkad ställning i vid kryptans brunn. Utställningen öppnar lördag 16 september kl. 10.30.

About Lund

Publicerad:

Nestled in the heart of southern Sweden, Lund is a city steeped in history, yet pulsating with contemporary energy. For centuries, Lund has stood as a bastion of culture, academia, and spirituality, captivating all who tread its ancient streets. With a population of approximately 94,000 inhabitants, it ranks as Skåne's third-largest urban center and holds the distinction of being the twelfth-largest in all of Sweden.

About the cathedral

Publicerad:

Lund cathedral has captivated visitors since the 12th century. For nearly 900 years, it has been a gathering place for people, marking the milestones and transitions of life.

Conference programme - NECC 2024

Publicerad:

The conference begins with registration in Cathedral Forum on Tuesday 6 February, and ends with a closing liturgy on Friday 9 February. Read on to learn more details about the conference programme.

Publicerad:

Living with uncertainty North European Cathedral Conference in Lund Sweden, 6-9 February 2024. Registration is now closed.

How to get to Lund

Publicerad:

For the Northern European Cathedral Conference, happening from February 6th to February 9th, 2024, your arrival in Lund holds great significance. We've curated essential travel information to help you reach Lund comfortably and efficiently. Regardless of whether you are arriving from another Swedish city or a European destination, Lund is well connected and accessible by various modes of transport

Accommodation

Publicerad:

Hotel reservations for the Northern European Cathedral Conference, happening from February 6th to February 9th, 2024, are available to ensure your comfort during your stay. We have prebooked convenient options in partnership with local hotels; however, for those seeking alternative accommodations, there are other hostels and hotels in the city. Please follow the instructions below to secure your prebooked reservation. Payment will be made directly at the hotel upon your arrival. To guarantee your accommodation, we kindly request that you make your reservation by January 6th. Please note that any unconfirmed rooms will be automatically released by the hotels.

Stor temahelg 15–17 september

Publicerad:

Under helgen 15–17 september är tid och mötet mellan naturvetenskap, tro och teologi i fokus. Detta med anledning av att det den 17 september är 100 år sedan det astronomiska uret, Horologium Mirabile Lundense återinvigdes.

Kulturnatten i Domkyrkan

Publicerad:

Tid och mötet mellan naturvetenskap, tro och teologi är i fokus 15-17 september. Temat genomsyrar även Domkyrkans program för Kulturnatten lördagen 16 september.

23 föreläsningar på 3 dagar

Publicerad:

Är du nyfiken på vad som fanns på domkyrkotomten från början? Eller vill du veta mer om mosaiken och musiken i Domkyrkan? Kanske fördjupa dig i relationen mellan universitet och domkyrka? Eller varför inte fundera på om Brunius var en räddare eller fördärvare? Då är detta helgen för dig!

Konst i kryptan

Publicerad:

I sommar visas utställningen Sentieri nascosti/Dolda stigar, en ljusinstallation av Johanna Hernaeus.

Jubileumshelg i Lunds domkyrka!

Publicerad:

2023-06-20: Högtidlighållandet av Lunds domkyrkas kryptas 900-årsjubileum har pågått sedan årsskiftet men trappas nu upp när vi närmar oss själva födelsedagen. Den 30 juni 1123 invigde ärkebiskop Asser kryptans östra altare till Johannes döparen och profeter och patriarker. Det ska vi fira i dagarna tre!

Kryptan är ett rum byggt av sten och ljus

Publicerad:

År 2023 är ett jubileumsår i Domkyrkan, vår krypta fyller 900 år. Den 30 juni 1123 invigde ärkebiskop Asser kryptans äldsta altare till Johannes döparen, alla profeter och patriarker.

Nyskrivet jubileumsoratorium

Publicerad:

År 2023 är ett jubileumsår för Lunds domkyrka då det äldsta altaret invigdes för exakt 900-år sedan, den 30 juni år 1123. Detta jubileum kommer att firas hela året i olika projekt och event. Som en del i firandet skapas ett nytt oratorium av tonsättaren Stefan Klaverdal. Ett oratorium är ett stort musikaliskt verk för orkester, kör och solister med en berättande text hämtad från bibeln.

Nyskrivet bokverk om Lunds domkyrkas historia

Publicerad:

Nu släpper vi två av volymerna i det stora bokverk som ges ut med anledning av 900-årsjubiléet.