Vigselplaner?

Bekräfta er kärlek till varandra och skapa ett minne för livet.

Två människor har bestämt sig för att leva tillsammans. I vigselgudstjänsten får de, inför Gud och de som samlats i kyrkan, bekräfta sin vilja att leva tillsammans. Vigselgudstjänsten är en symbolhandling där de två tydligt får säga JA till varandra.

Vi får tillfälle att fira kärleken, både brudparets kärlek till varandra och Guds kärlek till människorna och skapelsen. Tillsammans ber vi för de två, vi ber att Gud ska vara med i äktenskapet, inte bara här i kyrkan utan varje dag i deras liv tillsammans. I ljusa tider och i mörka tider. I nöd och lust.

Hur går det till?
Vi har vigseltider i Norra Nöbbelövs kyrka varannan lördag (jämna veckor). Under sommarmånaderna varje lördag. Hos Lunds pastorsexpedition kan du få information om lediga tider.
Önskar du vigsel i vardagen, mitt i veckan? Kontakta oss, så ordnar vi det.

Brudparet och prästen träffas innan vigseln och talar om vigselgudstjänstens utformning.

Samtal med musikern i församlingen som kan hjälpa till med förslag på musik och psalmer.

Tänk på att ansöka om hindersprövning hos Skatteverket.

Välsignelse över borgerlig vigsel
De som gift sig borgerligt kan vid ett senare tillfälle be om välsignelse över sitt äktenskap. Välsignelseakten utformas då ungefär som en vanlig vigselceremoni, men den juridiska delen utelämnas.

Restriktioner p.g.a covid-19

Info om restriktioner i nedan ruta.

Har du frågor?
Ni välkommen att kontakta den gemensamma expeditionen eller någon av prästerna i församlingen.

Brudkrona och Dopklänningar

Norra Nöbbelövs församling har en Brudkrona och två Dopklänningar att låna då ni har era vigslar och dop i Norra Nöbbelövs kyrka.