Foto: Emma Berkman/Luleå stift

Följ Ságastallamat 2 via webben

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 21–23 oktober äger konferensen Ságastallamat 2 rum i Luleå. Du kan följa både konferensen och söndagens högtidsgudstjänst direkt via webben. Vid gudstjänsten framförs Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket för andra gången.

För snart ett år sedan framförde ärkebiskop Antje Jackelén Svenska kyrkans officiella ursäkt till det samiska folket. Den 23 oktober framförs den en andra gång, vid en högtidsgudstjänst i Luleå domkyrka, i samband med konferensen Ságastallamat 2. Ärkebiskop Antje Jackelén säger i ett pressmeddelande att det är viktigt att ursäkten också uttalas i Sápmi.

– Försoningsarbetet är en lång process där ursäkten är en nödvändig milstolpe. Den som får en ursäkt måste få ha tid på sig för att ge sin respons. Också därför är det meningsfullt att ursäkten uttalas vid två tillfällen med närmare ett års mellanrum, säger Antje Jackelén.

Följ konferensen live eller se i efterhand

Ságastallamat 2, som äger rum för inbjudna gäster den 21–23 oktober, är den andra av totalt fyra planerade konferenser av sitt slag. Den första dagen kommer att ägnas åt samiskt kyrkoliv, den andra dagen handlar om samisk delaktighet i den fortsatta försoningsprocessen. För den som inte är med på konferensen på plats i Luleå är det möjligt att se direktsändningar av seminarierna.

– Vi kommer att diskutera samernas historia men också situationen i dag. Att kunskap och erfarenheter delas tror jag är en viktig del för att försoning ska nås. Därför är jag särskilt glad över att seminarierna även sänds på nätet och kan ses av alla, säger Åsa Nyström, biskop i Luleå stift.

Konferensen avslutas med högtidsgudstjänsten på söndag den 23 oktober klockan 11.00. Även den sänds direkt via webben.

Se direktsändningarna

En samisk flagga sitter inkilad i ett staket.

Ságastallamat 2 i Luleå

Här finns de filmade programpunkterna från Ságastallamat i Luleå, den 21–22 oktober 2022.

Ett svartvitt sameporträtt tryckt på en spånskiva står i Uppsala domkyrka.

Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket

Ärkebiskopen framförde Svenska kyrkans offentliga ursäkt till det samiska folket en andra gång i Luleå domkyrka. Se gudstjänsten i sin helhet eller som sammandrag.

Bevaka Ságastallamat som journalist

Du som är journalist är välkommen att bevaka Ságastallamat. Senast den 21 oktober behöver du höra av dig för ackreditering.

Läs mer i pressmeddelandet (221010)

Press accreditation

Journalists/photographers covering Ságastallamat or the special service of worship need to e-mail for accreditation by October 21th.

More information in the press release (221011)

Tips!

Se gärna gudstjänsten tillsammans på hemmaplan. Använd länken nedan för att komma till sidan där både konferensens seminarier och högtidsgudstjänsten sänds.

En man i samedräkt sitter mittemot ärkebiskop Antje Jackelén i Uppsala domkyrka.

Försoningsprocessen

Svenska kyrkan har varit delaktig i det koloniala förtryck och övergrepp som skett gentemot det samiska folket. Nu pågår ett försoningsarbete som innebär en offentlig ursäkt och en handlingsplan för försoning.

Två flaggstänger med den samiska flaggan och Svenska kyrkans flagga mot en blå himmel.

Mål och handlingsplan för den fortsatta försoningsprocessen

Efter att ha bett det samiska folket om ursäkt har Svenska kyrkan satt upp åtta övergripande mål – åtaganden – för det fortsatta försoningsarbetet.

Samiskt kyrkoliv i Luleå stift

Varje församling i Svenska kyrkan anger i sin församlingsinstruktion hur man arbetar på bland annat samiska. Luleå stifts uppgift är att främja det arbetet.