Foto: Roger Jönsson

Luleå domkyrkoförsamling mottog Luleå kommuns Fairtrade-stipendium

Nyhet Publicerad Ändrad

En gång om året delar Luleå kommun ut Luleå Fairtrade City-stipendiet på 15 000 kronor. Med detta vill man stödja och uppmuntra personer och organisationer som gjort insatser som gagnar Fairtrade - rättvis handel. Redan förra året tilldelades Luleå domkyrkoförsamling stipendiet men på grund av pandemin överräcktes diplomet först i år, lördagen den 18 juni, vid en ceremoni i samband med Luleå stads 400-årsjubileum i stadsparken.

- Det här är ett kvitto på att vi tar Fairtradehandel på allvar, säger Helena Blom, kyrkoskrivare i Luleå domkyrkoförsamling (tv i bilden ovan). Helena Blom ingår i församlingens Fairtrade-grupp som möts två gånger om året för att tänka kring planering och inköp av Fairtradeprodukter.

Svenska kyrkan, och vi i Luleå domkyrkoförsamling, har ett stort engagemang för rättvis handel och driver frågan genom bland annat Fairtrade. Men vad är Fairtrade? På Svenska kyrkans nationella sida förklarar man det så här: ”Fairtrade-märkta varor säkerställer att priset som betalas för till exempel kaffe eller bananer täcker produktionskostnaderna med råge, vilket skyddar utsatta jordbrukssamhällen från instabila världsmarknadspriser. Fairtrade-premien, som ingår i priset som konsumenten betalar i butik, används till att finansiera sociala investeringar i kooperativen.”

- Förutom äran var det fint att få stipendiet då vi länge arbetat med Fairtrade-produkter, säger Mona Eriksson, verksamhetsledare i Luleå domkyrkoförsamling (i mitten i bild).

Miljö- och byggnadsnämnden beslutar vid sammanträde i juni om stipendiat och Maritha Meetz, ordförande i nämnden (till höger i bilden ovan) var den som delade ut stipendiet till Luleå domkyrkoförsamling lördagen den 18 juni vid kommunens stora firande av Luleå 400 år i stadsparken.

Det fina diplomet ståtar inramat på församlingens expedition.

- I vår egen verksamhet serverar vi endast Fairtrade-kaffe och de barn som deltar i våra förskolesjung bjuds på Fairtraidebananer i ett samarbete med Luleå kommun.
- Men vi säljer också olika Fairtrade-produkter i alla våra församlingsexpeditioner. Vi tänker och väljer Fairtrade i många led, även när vi är ute på event, fortsätter Helena Blom.

Ofta syns Luleå domkyrkoförsamlingens personal iklädda banandräkter för att väcka uppmärksamhet kring rättvis handel.
- Våra banandräker är omåttligt populära oavsett sammanhang och de blir alltid en snackis vilket är jätteroligt, säger Alexandra Nyman, kommunikatör i Luleå domkyrkoförsamling.
- I år har de synts springa på Vårruset i Luleå, de har varit synliga i centrala stan där vi delat ut Fairtrade-bananer och infoblad om rättvis handel till allmänheten. De medverkar flitigt vid olika evenemang, senast Lulebos FetFredag på Hertsön, då vi erbjuder Luleåbor att ta selfies iklädda de gula dräkterna.

Stipendiesumman på 15 000 kronor kommer att användas till inköp av fler Fairtradeprodukter och till utbildning om Fairtrade-handel.

Läs mer om Svenska kyrkans Fairtrade-arbete här.

Bananer på stan! Från vänster Anna Hoffer Alatalo, pedagog, Johan Eriksson, miljösamordnare på Luleå kommun och Mona Eriksson, verksamhetsledare Luleå domkyrkoförsamling.