Foto: Albin Hillert/IKON

För dig som sörjer

Att vara med i en samtalsgrupp om sorg är en möjlighet att få dela erfarenheter med andra som upplevt en liknande situation och att hitta vägar att leva vidare. Svenska kyrkan i Luleå anordnar regelbundet grupper för sörjande. Det finns även möjligheter till enskilda samtal med präst eller diakon.

Kontakta oss gärna för information om grupper som startar framöver och om möjligheter till enskilda samtal.

Samtalsgrupper om sorg

Samtalsgrupper där det finns plats för dig, din sorg och dina frågor.
Luleå domkyrkoförsamling, kontakt: Anna-Stina Lind, diakon, tel. 0920-26 48 53.
Nederluleå församling, kontakt: Susanne Larsson, diakon, tel. 0920-27 70 73.

Samtalsgrupp om sorg för ungdomar

Kontakt: Sara Olsson, 0920-26 48 46 och Camilla Rönnbäck 0920-26 48 30, skolkyrkopedagoger.

Samtalsgrupp om sorg för dig som mist någon som tagit sitt liv

Kontakt: Ulrica Vedin, diakon, tel. 0920-26 49 05

Samtalsgrupp om sorg för dig som mist barn - yngre eller vuxna

Kontakt: Susanne Larsson, diakon, tel. 0920-27 70 73.

Läs mer här om samtalsgrupper för sörjande i Nederluleå församling.

Någon att prata med?

Möjlighet till enskilda samtal

Livet växlar. Fyllt med både glädje och svårigheter. Ibland kan det vara bra att få prata med någon. Svenska kyrkans präster och diakoner har tystnadsplikt. Vi tar emot både vuxna och ungdomar för enskilda samtal. Helt kostnadsfritt. För att kontakta en präst eller diakon i Luleå domkyrkoförsamling är du välkommen att ringa växeln, tel: 0920-26 48 00. Växelns ordinarie öppettider är måndag-torsdag kl. 8-12 och 13-16 samt fredag kl. 8-12 och 13-15.
Kväller och helger, se Jourhavande präst.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

En kvinna i stickad tröja talar teckenspråk mot kameran.

Samtalsjour för döva via bildtelefon

Svenska kyrkans nationella jourtelefon på teckenspråk har ett uppehåll under våren.

Diakonens symbol.

Samtal och stöd

Vänd dig till diakonerna när du eller någon du känner behöver någon att prata med eller stöd i svåra lägen i livet. En diakon är en person som, på samma sätt som präster, vigts till tjänst.