Artikel: Engagera dig, du behövs!

Det är inte bara mina egna behov som får styra, utan en tanke om att vi människor behöver en gemenskap där man hjälper varandra.

I ordlistan kan man läsa att engagemang betyder att vara delaktig i något och visa stort intresse för dess framgång och att idealitet kan betyda att göra något utan vinstintresse. Ofta talar man om att ideellt engagemang och att till exempel bli volontär är en rörelse som växer i samhället. Man tar utan vinstintresse ansvar för att utföra uppgifter och verkar för ändamålets framgång. I mer vardagliga termer kan det handla om att ställa upp som ung ledare för konfirmanderna eller att hjälpa till när kyrkan gör besök på äldreboenden.

Varför engagerar vi oss?
Men varför växer denna trend? Många gånger kan man få intrycket av att vinstintresse är det enda som driver nutidsmänniskan, men är det verkligen så?
Forskning visar att de som till exempel ställer upp för sin idrottsförening eller hjälper till i sin kyrka ideellt i högre grad känner en tillfredsställelse i sina liv, utöver det faktum att man kan göra stor skillnad i andra människors liv. Och det kanske är ur detta förhållande som den växande trenden att bli volontär springer. Att det inte bara är mina egna behov som får styra, utan en tanke om att vi människor behöver en gemenskap där man hjälper varandra.
I ett kristet sammanhang gestaltas till exempel tanken om att alla behövs och att man är delaktig i något större i orden som uttalas när nattvarden delas ut; ”Så är vi, fastän många, en enda kropp...”. Genom att göra något gemensamt är vi en del av något större.

Vad kan jag göra?
I vissa fall kan man hämmas av tanken att det inte spelar
någon roll vad man själv kan bidra med eftersom det kan
verka litet i ett större sammanhang. Det finns alltid de som gör mer än vad jag själv någonsin kan åstadkomma. Men det är faktiskt så att oavsett hur mycket eller lite man uträttar gör det alltid skillnad! Kanske inte alltid i lika stor utsträckning i jämförelse med någon annan, men det gör ändå alltid skillnad.

Finns det någon som vill engagera sig då?
När man ställt frågan till personer i åldrar 16-75 år svarar hela 10% av landets befolkning att de vill och kan ideellt engarera sig inom ramen för Svenska kyrkans verksamhet. Det är hela 700 000 personer. Ytterligare 10% säger ”kanske” på frågan. Vad skall då till för att dessa människor skall ta steget in i engagemang? En viktig byggsten är att de rätta förut-
sättningarna finns. Många framhåller vikten av att man själv måste kunna avgöra hur mycket tid engagemanget skall ta och att det är inom ett område man känner är angeläget. Ytterligare en aspekt på engagemanget är frågan varför man gör det? I de undersökningar som gjorts kring idealitet är de flesta överens om att man vill engagera sig för att det kommer andra till gagn, alltså en tanke om att göra något för någon annan.

Du behövs!
I Svenska kyrkan är behovet av ideellt engagemang stort. Många uppgifter som utförs av ideellt engagerade människor i Svenska kyrkan kanske inte alltid syns utåt, precis som de verksamheter man engagerar sig i inte alltid är något som man i allmänhet känner till. Men detta engagemang är nödvändigt och viktigt för varje församlings möjlighet att på bästa sätt nå och hjälpa alla de människor som söker sig till landets kyrkor. Ett exempel på ett sådant engagemang kan vara peronser som engagerar sig i barngrupper som baby-
rytmik. Många av landets kyrkor anordnar kostnadsfri
babyrytmik och dessa grupper växer hela tiden i antal. Genom att fler vuxna engagerar sig som ledare kan man också ta emot fler barn och föräldrar, vilket gör att man kan möta ett reellt behov av gemenskap hos människor.

Hur gör jag?
Om du skulle vilja engagera dig exempelvis som volontär finns det olika sätt att gå till väga. I Löftadalens pastorat finns fem församlingar med verksamheter som sträcker sig från ung till gammal. För att engagera sig i någon av dessa församlingar kan du kontakta diakon Siw Ölmelid som samordnar dessa insatser. Söker du information om möjligheter på andra platser i landet kan Volontärbyrån.se vara en god hjälp. Här samlar olika organisationer sina eftersökningar av volontärer och du kan söka på olika parametrar

Vi ses!

Av: Siw Ölmelid, diakon & Andreas Karlsson, kommunikatör