Dop

Älskad, omsluten & välsignad! Nyfiken på dop? Vill du låta ditt barn döpas eller vill du kanske själv bli döpt? Åldern spelar ingen roll, alla är välkomna. Dopet är en fest där vi firar att vi tillhör Gud och blir en del av den världsvida kyrkan.

Värt att veta!

·       Att döpas kostar ingenting
·       Det finns dopklänning att låna i församlingen om så önskas
·       I församlingen har vi tre fina medeltida kyrkor
·       Det finns möjlighet att hyra lokal för fest i mån av plats
·       Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan

Vid andra frågor eller funderingar, kontakta gärna församlingsexpeditionen
Via telefon: 046- 708040
Via mejl: loddebygdensforsamling@svenskakyrkan.se

Fyll i din intresseanmälan här nedan, så kontaktar vi dig:

Intresseanmälan dop

Vi önskar helst döpa i:

Om dop

Dopet är en gåva där Gud bjuder in och där vi får ta emot. I dopet bjuder Gud in oss till en livslång resa! Jesus sa:
                   Åt mig har gets all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör
                   alla folk till lärjungar. Döp dem i Faderns och Sonens och den heliga
                   Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är
                   med er alla dagar till tidens slut. Matt. 28:18-20

Som kyrka och församling har vi fått ett uppdrag att döpa och att lära. Vi döper i vatten och i den treenige Gudens namn. Själva dopet är en engångshandling – men varje dag får vi möjligheten att växa i vårt dop. I bönen som avslutar dophandlingen ber prästen:

Livets Gud, uppfyll NN med din heliga Ande,
                   och hjälp henne/honom att dag för dag leva i sitt dop.

En bön om att vi varje dag får möjligheten att leva i vårt dop. Att påminnas om löftet Jesus gav oss i dopet, om att vara med oss varje dag till tidens slut. Att Gud vandrar tillsammans med oss genom livet, både på livets lättare promenader och i livets svårare vandringar. Dopets livgivande vatten omsluter oss. I dopet är vi kallade till liv, liv i Kristus. I dopet får vi växa och i församlingen finns växtplatser, gemenskaper i olika mötesplatser och i gudstjänsten. I dopets vatten speglas Guds kärlek tillbaka till oss!

Dopljus

När du döps får du ett dopljus med orden: ”Jesus sa; Jag är världens ljus, den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus”. Tänd gärna dopljuset på dopdagen, och när det inte finns något kvar av ljuset är du välkommen att hämta ett nytt!

Dopkläder

Ni bestämmer själva vilka kläder ert barn har på sig under dopet. En gammal tradition är att bära vitt vid dop som en symbol för renhet. Dopklänningen är av tradition lång som en symbol att växa i sin tro. Det finns dopklänning att låna i församlingen om så önskas.

Dopnallen

När du som liten döpts i Löddebygdens församling får du en liten dopnalle. Den får dock sitta och vänta en tid tillsammans med andra dopnallar i glasmontrar i våra församlingshem – för att på Kyndelsmässodagen året därpå bli hämtade av dopbarnet med familj och faddrar som inbjuds till Nallefest!

Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu,
                     att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du!
                     Ur Sv.Ps 791

Mer nyfiken på dop?

Svenska kyrkan och dop: https://www.svenskakyrkan.se/dop

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?