Foto: Linda Mickelsson/Ikon

Kort och gott om bön

Det finns många olika sätt att be, ensam eller tillsammans, med egna ord eller andras. Låt dig inspireras att börja be eller att be på ett nytt sätt. Gud hör bön!

Bön är ett samtal med Gud. Du kan be hur som helst och om vad som helst, med ord eller tyst i hjärtat. Det är lika mycket en bön om du ber i en kyrka, i naturen eller på bussen från skolan eller jobbet. Det står i Bibeln att Gud hör vår bön och lyssnar till oss. Men om vi ber om något är det förstås inte säkert att Gud svarar på bönen så som vi förväntar oss. Ibland ser man inte svar förrän långt efteråt. Ibland är det inte svaret som är det viktiga utan att ha närmat sig Gud.

Tack, hjälp och förlåt

Om du har svårt att formulera en bön, kan du ta hjälp av de tre orden tack, hjälp och förlåt. De flesta har ju något att tacka för, något som vi känner att vi behöver hjälp och stöd i, och något vi ångrar att vi har sagt eller gjort mot en annan människa.

Be med en psalm

Idag var en tuff dag för min redan bräckliga självkänsla. Jesus, jag ber att du gör mig stark som ett lejon. Amen

Bön från Bönewebben

Psalmboken är full av böner som man kan sjunga eller läsa. Innan natten kommer  (nr 510 i psalmboken) är exempel på en aftonpsalm som man kan ha som stöd när man ber och fylla med eget innehåll.

Be med Frälsarkransen

Frälsarkransen är ett modernt radband med sina 18 pärlor i olika färger och av olika betydelser. Kransen är skapad av tidigare linköpingsbiskopen Martin Lönnebo och är tänkt att vara en hjälp att koncentrera sig på bönen. Den är konkret, något att hålla i och varje pärla går att fylla med egna tankar och förbönsämnen. Läs mer på våra Kyrkipedia-sidor om Frälsarkransen eller på förlaget Verbums sidafralsarkransen.se

Be på webben

Skriv en bön, tänd ett ljus eller gör både och genom din mobil, läsplatta eller dator. På bönewebben be.svenskakyrkan.se finns mer än 200 000 böner och tända ljus och den visar en unik gemenskap av bedjande människor.

Foto: Josefin Casteryd/Ikon

400 000 svenskar ber bordsbön

Bordsbön är en kort bön i samband med en måltid för att välsigna och tacka för måltiden. Den är en påminnelse om att Gud finns med mitt i vardagen och ger dessutom perspektiv på att mat varje dag inte är en självklarhet. Den vanligaste bordsbönen är antagligen Gode Gud välsigna maten. Amen. Det finns även bordsböner som man sjunger, t ex Glädjens Herre, var en gäst. (Nr 295 i Psalmboken), men ett korstecken, knäppta händer eller slutna ögon kan vara en bön i sig. 400 000 svenskar eller 5 procent av befolkningen över 15 år uppger att de ber bordsbön varje dag eller nästan varje dag (Sifo 2016). Att be bordsbön är vanligare i södra Sverige än i norra. Hela 14 procent gör det dagligen eller nästan dagligen i söder medan endast 1 procent av norrlänningarna uppger det.

Fader vår blev Vår fader

Även om bönen heter Herrens bön, så är bönens inledande ord ett mer bekant namn för många människor. Herrens bön (Pater Noster på latin) är den mest centrala bönen inom kristendomen. Enligt bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteusevangeliet 6:9-12). I samband med den senaste officiella svenska bibelöversättningen år 2000 ändrades inledningsorden från Fader vår som hängt med sedan 1917 års översättning till Vår Fader. Bönen hittar du längst bak på psalmbokens insida eller på svenskakyrkan.se/herrens-bon

Mer om bön på vår webbplats

Du hittar fler artiklar om bön på svenskakyrkan.se/linkoping/bon Där kan du till exempel läsa olika människors tankar om bön och få tips om hur vi kan be i vardagen.