Gudstjänster

Gudstjänst är ett livsdrama. Här ryms mörker och ljus, sorg och glädje, funderingar och förhoppningar. Kort sagt: Här får hela livet plats.

Tillsammans får vi vara inför Gud som de vi är. I gudstjänstens gemenskap får vi näring för att möta livet i vardagen.

I Linde bergslags församling firar vi olika sorters gudstjänster.
På söndagar firar vi mässa (gudstjänst med nattvard) eller gudstjänst i våra kyrkor. För aktuella gudstjänster se kalendern på startsidan.

Gudstjänst kan också vara det vi kallar cafégudstjänst, som då firas i församlingshemmet eller friluftsgudstjänst någonstans i naturen.
En del av våra mässor och gudstjänster är särskilt inriktade på musik som Taizégudstjänst/-mässa eller andra sorters musikgudstjänster/-mässor.
Gemenskapen fortsätter efter gudstjänsten med fika i församlingshemmet eller i kyrkan.

Varje söndag har en av gudstjänstgrupperna ett särskilt ansvar för olika delar i gudstjänsten. Det finns alltid plats för nya medlemmar i grupperna!

I veckorna firar vi morgonmässa, morgonbön, middagsbön och på torsdagarna firar vi andra gudstjänster, se längre ner

I samarbete med övriga kyrkor firar vi gudstjänster på äldreboenden och Bergslagsbön.

En del gudstjänster är kyrkliga handlingar, dvs dop, konfirmation, vigsel och begravning.

En nattvardskalk med vin och ett fat med oblater står på altaret.

Kvällsgudstjänster

Vi varvar med kvällsmässor, meditationsgudstjänster och sinnesrogudstjänster. Varje torsdag kl. 18:30.