kyrkoherde

Brev till församlingarna

Uppdaterat 2020-11-24

Kära läsare av detta öppna brev,
kära församlingsbo eller du som är aktiv i Västerlanda, Hjärtum och Fuxerna-Åsbräcka församlingar!

Vi befinner oss i en märklig och orolig tid. I våras genomgick vårt land ett eldprov när coronapandemin slog till – till synes både hastigt och med stor kraft. Efter att läget sedan under sommaren något lugnat sig i vår del av världen så har det i höst på nytt tagit fart och vi befinner oss åter i en svår situation. Nu behöver vi därför hitta tillbaka dit vi var i våras.

Det betyder – som du säkert redan vet – att vi behöver begränsa våra sociala kontakter mer kraftfullt på nytt – särskilt i inomhusmiljö. Detta samtidigt som vi fortsatt behöver noga hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma så snart vi har minsta symptom och inte är testade negativt. Det är påfrestande – vi är skapade med ett behov av gemenskap. Med ett behov av att möta andra och umgås med andra – att dela liv. Men i omsorg om varandra – hur ont det än gör – behöver vi än en gång anstränga oss för att hjälpa varandra förbli friska. Vi får ta vår del av det lidande det kräver – för att människor runt omkring oss liksom vi ska få förbli med hälsa och i liv. Samtidigt får vi dela gemenskap på de sätt som vi alltjämt kan. Ringa en vän, tala med släkten via länk, ta en promenad med grannen… Bara fantasin sätter gränserna.

I våra församlingar har vi beslutat att så länge de skärpta råden gäller i vår region stänga all gruppverksamhet och öppen vardagsverksamhet inomhus, för att därigenom hjälpa till att minska den fortsatta smittspridningen och vara rädda om varandra. Detta gäller också barn- och ungdomsverksamheten. Vardagspromenader i Västerlandabygden genomförs dock med föranmälda, likaså kan den som önskar delta i digitalt bibelstudium med km Christian Fehn. Möjligheten till enskilda samtal finns också fortsatt öppen, om än under anpassade former.

Kyrkans kärnuppgift är att förmedla liv – det liv som aldrig dör och som strömmar från Gud till oss, genom ordet och sakramenten, som föder tro och ger liv. När vi lyssnar till Guds ord och tar emot hans Son i nattvarden växer vår tillit till honom och vi fylls av liv. I uppdraget att förmedla det är gudstjänsten och mässan pulsslaget, livsnerven. Därför kommer vi fortsätta fira gudstjänster och mässor inom restriktionernas gränser och under de anpassade former som tillämpats hittills. Vilka gudstjänster som firas kan du läsa mer om här. Mitt i tider av oro och ohälsa får församlingens gudstjänst och mässa - inom de begränsningar myndigheterna ger oss - fortsatt vara ett tecken om hopp och liv.

Du som enskild är välkommen att delta så länge du är frisk. Vår önskan är att ingen ska behöva vända i dörren när tillåten gräns uppnåtts, men för att minska risken för det krävs det nu till vissa mässor också föranmälan. Jag ber om förståelse för det.

Men du kan också stanna hemma, läsa din bibel och be. Gud möter dig också där. Också när du är hemma är du en del i församlingens gemenskap. Du kan hemifrån – via din dator eller telefon – också delta i församlingens liv genom att fira gudstjänst i Hjärtums kyrka live, länk finns på svenskakyrkan.se/lillaedet/fira-gudstjanst-pa-webben. Du kan be med i bönerna, bekänna din synd och ta emot Guds förlåtelse och välsignelse, lovsjunga Gud, lyssna till Ordet och förkunnelsen – och även möta upp efteråt i Hjärtum eller Fuxerna en stund efter gudstjänsten för att ta emot Kristus i sakramentet, i det invigda brödets gestalt. Du som önskar kan också kontakta någon av oss präster för enskild kommunion, på en plats vi kommer överens om.

Även om du inte är på plats är du som sagt alltjämt en del av din församling. Detta är särskilt viktigt att betona i en tid som denna. Jag önskar också att det blir tydligt i våra kyrkor - för den som är där men också för den som väljer att stanna hemma. Därför vill jag bed dig mejla ett foto av dig till mig, marcus.stille@svenskakyrkan.se. Det skriver jag sedan ut och så sätter vi upp det i en av de avstängda bänkarna i den kyrka du skriver att du känner dig mest hemma i. På så sätt är du – fastän du inte är där – synbart representerad i din kyrka. Samtidigt blir det en viktig påminnelse – både för dig och för den som kommer till kyrkan – om hur vi hör ihop.

I dessa ovissa tider får vi så – liksom alltid – lägga våra liv i Guds goda händer. Vissa om att vad som än händer så överger han aldrig någonsin oss – inte någon enda av oss. Och, som det står i psalm 730, tills vi möte igen, må Gud hålla dig i sin hand!

Er tillgivne

Marcus Stille