nyårsljus

Här samlas julens andakter för året 2020

Trettondedag Jul
Temaandakt, 6 Januari kl 11.00, 2020

I denna förinspelade temaandakt inför trettondedag jul 2021, utgår vi från Rune Lindströms Himlaspel som i år fyller 80 år. Himlaspelets akter är indelade i sex dalmålningar. I spelets tredje tavla, Herdarnas äng, möter vi julmotivet. Vi möter Mats, Kurbitsmålaren, Simon Peter, några herdar och till sist Herrans Ängel. Framför koret i Leksands kyrka läser prästerna John Sund och Sten Boman replikerna med inlevelse. Musiker är Alm Nils Ersson på fiol och pipa samt Fumiko Okino på orgel.

Nyårsafton
Nyårbön 31/12, kl 17.00, 2020

En förinspelad musikandakt med kh. Christina Engqvist, Anders J. Dahlin, tenor, Mikael Boström Eric’, piano Benedetta Simeone,cello och Ulf Skagerstam, piano.

"Det nya året börjar med välsignelse. En välsignelse som aldrig ska lämna oss." säger kyrkoherde Christina Engqvist. Nyårsbönen är en vacker musikstund för betraktelse över det som varit och inför det nya. Klippet innehåller musik av J.S Bach, Sibelius och C. Saint-Saëns.  Året har varit svårt och våra tankar går särskilt till de människor som befinner sig på flykt från krig naturkatastrofer och ut över det, det en pandemi.

Retro Jul -   julgudstjänster från 2014
  SVT:s  inspelade gudstjänster från Leksands kyrka 2014  som  sändes under julhelgen har vi haft tillgängliga enligt avtal fram till  24 januari. Nu har avtalstiden löpt ut och filerna har därför tagits bort.

Under inspelningsdagarna i Leksands kyrka 2014
Under inspelningsdagarna 2014 Foto: Ingrid E del Castillo

Bakom Kullisserna under filminspelningarna 2014

Sent ska vi glömma trängseln och hur dräktdelar byttes i kyrkbänkarna mellan julafton och juldagens inspelningar. Här samlas minnen i bild bakom filmkameran.