Foto: Jens Fahlnaes

Fastan inleddes i Landvetter kyrka

Nyhet Publicerad

Fastan inleddes traditionsenligt på askonsdagen i Landvetter kyrka. Nu pågår fastan i fyrtio dagar fram till och med långfredagen. Många undrar vad fastan är och hur man fastar. Här kommer några svar på vanliga frågor kring fastan och askonsdagen.

Varför kallas det ”askonsdagen”?

Namnet askonsdag kommer från en gammal kristen tradition där aska ströddes över dem som kommit till kyrkan för att bekänna sina synder.

Varför målas kors i pannan?

Alla deltagare på askonsdagsmässan erbjuds att få ett kors av aska målat i pannan, som en symbol för Jesus vandring mot korset och vår egen dödlighet.

Hur fastar man?

Att fasta är att avstå. Vad man avstår från kan variera, men poängen är att vi under fastan ska ges tid att fundera, be och växa i vår tro. En vanlig missuppfattning är att man ska avstå från att äta, men det kan lika väl handla om alkohol, spel, sötsaker, tv-serier eller någonting helt annat.

Det är också viktigt att notera att fastan bryts en gång i veckan, varje söndag. Under denna dag är det alltså inte meningen att man ska avstå.

Du kan läsa mer om fastan på Svenska kyrkans sida om fastetiden.

Foto: Jens Fahlnaes