Änglar av glas

Änglarna är riktiga konstverk. Mönstret i glaset gör att vingarna nästan ser ut som spröd, ömtålig dagg som kapslats in. I denna artikel har vi gjort ett besök hos Joel i hans ateljé utanför Våxtorp.

Joel trivs i sin ateljé som ligger ovanpå galleriet. Utsikten öven Hallandsåsen inspirerar till nya verk.

Joel jobbar med handblåst glas som han skär ut för hand efter en skiss. Han lägger sedan ut bit efter bit på skissen, nästan som ett pussel. Därefter lödar han runt varje glasbit med tenn. Inget glas är det andra likt, även om samma skiss används så blir alla konstverk unika.

Men förutom här i galleriet, så kan man se Joels konstverk på många ställen runt om i landet.
– Högskolan i Halmstad är ett bra exempel. Där fick jag en beställning på ett verk till deras entré och gjorde då ”Livets träd”. Trädet består av 300 bitar glas som satts samman.

– Ett annat exempel är Arentorps kyrka i Vara. 2018 bad de mig göra ett nytt fönster till kyrkan då det gamla fönstret hade varit igenmurat
i hundra år. Det var viktigt att det skulle kännas som att fönstret alltid suttit där, det var ingen mindre än arkitekten Gustaf Classon som ritat kyrkan en gång i tiden.
När kyrkan var klar återninvigdes den  av biskop Åke Bonnier.
– På invigningen säger biskopen till mig att jag hade restauretrat fönstret riktigt bra. Han trodde att det var det gamla fönstret, trots att det var helt nytt! Då kände jag att jag lyckats med uppdraget i sann Classon anda!

Joel Lundberg inspireras av naturen, svalor är ett kärt motiv. Glasskärare, tång och ett stort mått tålamod behövs för att jobba med glas på detta sätt.