Foto: Magnus Aronson/IKON

Vigsel - tro, hopp och kärlek

Det är en glädjens dag när två människor vill dela sina liv med varandra. Att ingå äktenskap är att be för att kärleken alltid ska finnas mellan oss. All kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud.

Löften inför Gud

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet. Att i ödmjukhet och glädje stå inför Gud tillsammans med sin älskade är stort, och det vi får med oss bär oss vidare i livet och vardagen.

Vigseln kan utformas på olika sätt - drömmer ni om en stor vigsel med fullsatt kyrka och stor bröllopsfest? Eller en enkel och innerlig ceremoni i enbart vittnens närvaro? Eller en kombination - innerligt, personligt och något som speglar er och era liv? Välkommen att höra av er med era tankar.

Boka vigsel

I Lagunda församling finns elva fina kyrkor alla med olika karaktär.
Alla går att boka under sommarhalvåret.

För att boka så kan du ringa till expeditionen i Kyrkstugan på
0171-46 00 70 eller fylla i formuläret nedan.

Vilken kyrka önskar du helst?

Vigselakten

Vigselns texter handlar inte bara om själva kärleken utan även om jämställdhet mellan alla människor. Alla är vi ett i Kristus! Alla är vi lika mycket värda. Makarna delar på livet, ansvaret, föräldraskapet och så vidare. Ett annat viktigt perspektiv i texterna är friheten. Människan fria vilja är väsentlig i den kristna tron och det gäller även vid vigseln. Båda parterna uttalar högt, så att församlingen hör det, att de vill gifta sig med den andre. Gemenskapen bygger på ömsesidig frivillighet. I vigselritualen lovar man också varandra omsorg – att älska i nöd och lust, att bära varandras bördor.

Vid det vigselsamtal som ni har med vigselprästen går ni genom ordningen. Tillsammans med prästen kommer ni överens om lämpliga psalmer. På www.svenskakyrkan.se/vigsel finns mycket mer information.

Kostar det något?

För den som tillhör Svenska kyrkan är själva vigseln gratis och församlingen tillhandahåller präst, kantor och vaktmästare. Det gäller också om bara den ena i paret är medlem. Även om man gifter sig i en annan församling än den där man är skriven är det gratis, eftersom Svenska kyrkans församlingar reglerar det mellan sig. Vill man ha en annan präst eller musiker som inte är anställd i vår församling får man själv reglera eventuell kostnad. Det gäller också för ytterligare musiker och solister som medverkar. Om ingen av parterna tillhör Svenska kyrkan har man inte rätt till vigsel i kyrkan.

vigselns symboler

Ringarna

Vigselringen ingår i den kyrkliga vigselceremonin. Det vanligaste är att bruden får en ring av guld av brudgummen, men om man vill att båda ska få en ring går det också bra. Ringarna behöver naturligtvis inte vara av guld. Ringen med sin slutna cirkel är i sig en urgammal symbol för evighet och eviga förbund. Det äkta guldet symboliserar äkta kärlek som aldrig rostar. Innan ringen sätts på brudens finger läser prästen en bön över den och brudparet håller gemensamt i ringen medan de uttalar sina löften. I Sverige bärs ringen normalt på vänstra handens ringfinger då man förr trodde att det gick ett blodkärl därifrån direkt till hjärtat.

Brudklänningen

En brudklänning eller klädsel måste inte vara vit. Det går bra att välja en färg som man tycker om. Den vita brudklänningen symboliserar traditionellt oskulden och slog igenom på bred front först i början av 1900-talet. Tidigare var det endast de rika som hade råd med något så extravagant. Vanligt folk hade oftast bara råd med en festklänning som skulle kunna användas vid alla högtidliga tillfällen och även begravning. Den klänningen var därför oftast svart. Till bröllop pryddes den svartklädda bruden med slöja, blommor och brudkrona.

Brudkronan

Att bruden bär en krona är en tradition som går tillbaka till medeltiden. Kronan symboliserar jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den kyska kvinnan. I början lånade kyrkan ofta ut en krona från en Maria-staty till bruden. Med tiden har de flesta kyrkor fått en eller flera kronor i sin ägo som man än idag lånar ut till brudar. Här i Lagunda församling finns flera olika brudkronor som kommer från olika tider. Dessa lånar vi gärna ut till brudpar som gifter sig i någon av församlingens kyrkor. Vill du veta mer, och titta på brudkronorna, är du mycket välkommen till Kyrkstugan!

Vigsel när restriktioner gäller:

Under coronaepidemin gäller särskilda regler i kyrkan liksom i andra delar av samhället. Lagunda församling följer myndigheternas rekommendationer, och det kan påverka hur många som kan delta vid en vigselgudstjänst.