Foto: Magnus Aronson /Ikon

Allt du behöver veta om konfirmationsläsning läsåret 2023/2024!

En helt vanlig konfirmandgrupp

Välkommen till en ”helt vanlig” konfirmandgrupp!

Vi pratar om livet och Gud, använder många olika uttryckssätt, åker på utflykter, leker lekar, har andakter och gör mycket mer.

Gruppen möts i S:ta Maria Alsike på tisdagar (ca var tredje vecka, schema kommer) kl 16.30- ca 20.00. Vi går också i gudstjänst tillsammans några söndagar. I slutet av konfirmandåret åker vi till stiftsgården Undersvik på läger.

Start: Tisdag 3/10-23
Upptaktsläger hemma: 21-22/10-23
Läger på Undersvik: 6 - 9 juni 2024
Konfirmation: Söndag 16 juni -24 kl 10
Max antal: 25
Ledare: Elisabet Svensäter, präst
Anna Malmesjö, musiker

Helggruppen

Att vara med i en konfirmandgrupp är en möjlighet att lära känna sig själv och andra bättre! Du får veta mer om Gud och om tro och du får fundera över vad tron kan betyda för just dig!

När vi möts leker vi, fikar/äter, sjunger, har andakter, lär oss mer om vad tron är genom olika typer av undervisning, drama, olika övningar och kreativa uttryck och firar gudstjänst.

I helggruppen gör vi också en del utflykter och några helger åker vi iväg och har miniläger från lördag - söndag.

Vi möts en lördag och söndag i månaden i S:ta Birgittakyrkan. Några helger åker vi iväg.

Start: Söndag 17/12-23 kl 10-16
Konfirmation: 23/6 -24 kl 10.00
Avgift: Ingen avgift
Ledare: Johannes Sköldengen, präst
Joel Gerdås, musiker

En liten konfirmandgrupp

Den här gruppen passar särskilt dig som vill arbeta i en mindre grupp. Här får vi tid att fundera tillsammans på olika sätt. Livet och Gud, jag själv och mina vänner - allt hör ihop i andakter, samtal, lek, sång och skapande tillsammans med varandra och med unga och vuxna ledare.

En tisdag och en söndag varje månad. Utflykter i närområdet. Ingen övernattning.

Start: Söndag 24 september kl 15.00-19.00
Konfirmation: Annandag påsk 1/4 -24 kl 10.00
Max antal: 8
Avgift: Ingen avgift
Ledare: Karin Andersson, präst
Kajsa Nordenstorm, diakon

Alla dessa frågor...

Är du som alla andra? Alla människor är unika – men vem är just du? Har du någon aning om vad du kommer att göra i framtiden? Vet du vad du egentligen tror på och vill med dig själv? Konfirmation är gemenskap. Under konfirmandtiden får du tillsammans med kompisar och ledare fundera kring viktiga frågor om tro, relationer och traditioner.

Stora frågor!

Livet är fullt av stora frågor! Är livet en slump? Finns det någon som har tänkt på just mig? Varför ser världen ut som den gör? Finns det andra som har ställt samma frågor som jag?

Uttryck dig!

Här finns möjlighet att uttrycka sig på flera olika sätt. Vi diskuterar och läser, använder oss av musik, bild, drama och annat.

Vet du vart du är på väg?

Många människor tror på något utöver det vanliga. En del tror på en kraft, andra tror på någon person. Vi vill ge dig en chans att upptäcka vem Gud är och vad han kan göra och betyda i våra liv. Om du sen upptäcker att det är något för dig kan du välja att konfirmeras.

Vilka konfirmeras?

I första hand du som är född 2009 eller går i årskurs åtta.

Vad krävs?

Under konfirmandtiden ingår att delta i ett antal gudstjänster under året förutom de ordinarie konfirmandträffarna.

Dop

För att konfirmeras behöver du vara döpt, men det är inte ett krav för att delta i konfirmandundervisningen. Om du inte är döpt men väljer att konfirmeras, sker dopet någon gång under tiden fram till konfirmationen.

Våra ledare

I alla våra grupper möter konfirmanderna såväl anställda ledare som unga ledare som gått ledarskola i Knivsta pastorat under tre terminer efter att de själv konfirmerats, samt faddrar som konfirmerats 2023 och nu går ledarskola för att bli unga ledare. De unga ledarna och faddrar är med i både lek och allvar och undervisning.

Först till kvarn

Eftersom det i vissa grupper är begränsat antal platser tar vi in anmälningarna i den ordning de kommer. När gruppens platser är fyllda stängs den gruppen, välj då annat alternativ. Om ingen annan grupp passar, kontakta oss för plats på väntelista. Om du fått bekräftelse på att du är anmäld kommer ingen ytterligare information förrän i anslutning till termins-/gruppstart.

Svårt att betala

För den som har svårt att betala finns möjlighet att få avgiften reducerad. Självkart behandlas ärendet konfidentiellt.

Frågor?

Kontakta konfirmandsamordnare Anna Malmesjö, 018-34 68 36, anna.malmesjo@svenskakyrkan.se eller använd formuläret nedan.