Närbild på en stenduva på en gravsten.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Planerad gravstenskontroll

På grund av en tragisk olycka för några år sedan, där ett barn omkom när hon fick en gravsten över sig har säkerhetsbestämmelserna setts över och nya rekommendationer framtagits.

Årlig återkommande gravstenskontroll utförs på våra kyrkogårdar under augusti till och med september. Efterkontroll av gravstenarna sker sedan under våren- t.o.m juni.

Under våren till och med juni 2021 kommer efterkontroll av gravstenar ske på Väte och Hejde kyrkogårdar.

Det är en standardiserad kontrollanvisning som är enkel och säker för att kunna användas på alla kyrkogårdar. Kontrollmetoden är objektiv och ger mätbara resultat.
Klinte pastorat har ett ”rullande schema” där säkerhetskontroll görs vart 5:e år på varje gravsten. Vid akuta gravstensproblem kan stenen läggas ned omedelbart. Gravrättsinnehavaren blir brevledes informerad om att gravanordningen måste åtgärdas samt en skylt sätts upp på gravplatsen där gravrättsinnehavaren uppmanas att kontakta gravexpeditionen.

För mer information kontakta vår expedition: 0498-24 00 05