En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Diakoni

Diakon sökes! Diakonen är kyrkans socialarbetare. Diakonen arbetar med människor i utsatta livssituationer.

"Diakoni ser jag som Guds ord i handling mitt bland människorna. En diakon möter människor i nödsituationer, människor som behöver råd och stöd"

Diakon: Tjänsten är för närvarande vakant

Vid behov kontakta komminister janne.manni@svenskakyrkan.se

mobil: 070 476 48 35

Samtal om sorg

”Du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över ditt huvud. Men du kan hindra dem att bygga bo i ditt hår.”

En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en kvinna.

Samtal

Du vet väl att du kan prata med en präst i Klinte pastorat?

Sinnesrogudstjänst

Torsdag 21/3 kl 19:00 i Hamnkyrkan "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Närbild på två kaffekoppar på fat och hallongrottor.

Klucku Tei i Hamnkyrkan

Vi träffas på måndagar from 15/4 till den 27/5 kl 10

Otendag i Väte

Vi ses igen i höst!

Vad är en diakon?

Diakonen är kyrkans socialarbetare. Diakonen arbetar med människor i utsatta livssituationer. Det kan vara människor i arbetslöshet, psykisk ohälsa, sociala problem, sjukdom, ålderdom, missbruk och ensamhet.

Diakonen möter människor i enskilda samtal och i grupper, och erbjuder själavård. Diakoner har tystnadsplikt. Att bli sedd och bekräftad kan hela. Att se och bekräfta kan också hela.

Diakoni beskrivs ofta som kristen tro omsatt i handling. Grunden för detta är Guds kärlek och hur Jesus möter oss människor.

Hur känner man igen en diakon?

Diakonen har en grön skjorta med vit krage. Diakonerna bär också diakonemblemet som är ett kors i en cirkel. I mitten av korset finns en duva med en olivkvist i näbben. Noas duva återvände ju med en olivkvist i näbben och tände hoppet om att ännu en gång få börja om. Diakonens uppdrag är att gå med bud om liv och hopp.

Diakonigrupp

Vill du göra en ideell insats för en medmänniska?