Jörgens sida

Aftonbön, bordsbön, förbön och bananbön Människoapan Jörgen svarar på frågor från barnen eller hittar på små kluringar att fundera på.

Faktaruta

Människoapan Jörgen jobbar som sidekick till Janne Manni som är präst i Klinte pastorat  Jörgen  har sin egen sida i församlingsbladet Kyrkfönstret, men också här på hemsidan.
Namn: Jörgen
Född: 1984 i Värmlands skogar.
Yrke: Entertainer, bananätare och sidekick.
Motto: Hellre en banan i handen än en ananas.

Hej alla brådmogna barn och barnsliga vuxna!

När jag och min prästhusse Billy lugnt firat jul och trettonhelg så började vi prata om våren! Visst låter det skönt? Våren! När det blir
varmare, snön smälter, bananerna
återvänder..
När det varit kallt så tyckte Billy att fåglarna skulle ha mat. För det är svårt att hitta sånt när det är väldigt mycket minus och snö. Så han ordnade en stor gren från ett nedfallet äppelträd och satte fast ett litet hus vi kan lägga frön i.

Jag kontrade med ett bibelcitat:
Se på himlens fåglar, de sår inte,
skördar inte och samlar inte i
lador, men er himmelske fader
föder dem. Är inte ni värda mycket
mer än de?
Och jag frågade Billy, "Ska inte Gud hjälpa dem?" Han svarade att
"Jo, det gör Han. Genom oss!" "Som du, när jag inte hittar mina
bananer? Ja, precis", svarade han.
Då förstod jag, att man kan vara klok och snäll, veta när man kan hjälpa och när man skall låta naturen sköta sig själv (och den är oftare klokare än Billy och hans gelikar).
Men så har vi ju våren. När de fåglar som åkt söderut återvänder. I vinter har jag sett många, som talgoxen, domherren, rödhaken, koltrasten, skatan, kungsörnen, korpen, kråkan och hackspetten. Men så har vi ju de andra då. Och jag frågade Billy när de kommer. Han hade inte så bra koll så jag frågade orangutangen Kerstin och hon sade ungefär så här:
"I början av mars kommer ringduvan, sångsvanen och tofsvipan. I slutet av mars kan vi se sparvhöken, tornfalken och skäggdoppingen. I april kommer
fisktärnan, smålommen och storskarven. Och i slutet av den månaden kommer äntligen lövsångaren, ladusvalan och sädesärlan. Sen i maj kompletterar vi med näktergal, bivråk och törnsångare. Mycket beror ju på väder, värme och vindar. Men ungefär så!"
Tack orangutangen Kerstin! Då skall jag hålla utkik efter dem.
Kommer du göra likadant?
Fåglar är fina.

Bananer är bäst!

Jörgen

Foto Janne Manni

Har du frågor till Jörgen så kan du kontakta honom via Janne Manni. Jörgen brukar smygläsa Jannes e-post.
janne.manni@svenskakyrkan.se

Som komplement till Jörgens intervju kan tilläggas att Janne som komminister arbetar med gudstjänster och förrättningar. Han möter barn- och ungdomar, håller sinnesrogudstjänsterna tillsammans med diakonen Kim.

Han syns ofta på vår facebooksida men finns också för dig som behöver ett enskilt samtal. Reds anm.