Vi är med i Skara Stift

Från 1 januari tillhör Kinnarumma pastorat Skara Stift

Kära församlingsbor i Kinnarumma pastorat!

Det är med glädje jag hälsar er alla välkomna in i Skara stift.
Från årsskiftet 2018 blir Kinnarumma och Seglora församlingar en del av detta stift och som biskop i stiftet hoppas jag att Ni snart ska känna er hemma. Jag säger ibland att Skara stift är ett ”multistift” där vi får vara lite olika och samtidigt känna samhörighet. ”Tillsammans” är ett viktigt begrepp och som biskop talar jag mycket om just detta. Vi ska bygga kyrka tillsammans i olika konstellationer, stötta varandra och vandra tillsammans på Guds vägar. Mitt ”valspråk” som biskop är ”Ge Jesus äran” och stiftets vision, som är en vision för varje församling och pastorat, är: ”Tillsammans i Skara stift, i ord och handling, tala tydligt om Jesus”. Det är ju till detta vi är kallade som kristna och detta får vi göra i ett mångfacetterat sammanhang.

Skara stift är ett landsbygdsstift men med många mindre städer. Som biskop är jag stolt och glad över både vår rika landsbygd och alla de städer som också finns inom stiftets gränser. Allting hör samman. Stad och landsbygd är syskon som behöver varandra och som på olika sätt kan bidra i uppdraget att vara kyrka.
I Skara stift har vi haft tre temaår om Sonen, Fadern och den heliga Anden. Från 1:a advent 2017 kommer vi att påbörja tre år om nådemedlen; nattvarden, dopet och ordet. Jag har skrivit ett brev om nattvarden som är tänkt att vara ett samtalsmaterial för alla som vill och som ni självklart ska få del av. Vi behöver ju dela tankar om och erfarenheter av nattvardsfirande.
Med dessa korta rader vill jag hälsa var och en av er varmt välkommen in i den nya stiftsgemenskapen och önska er alla ett välsignat nytt kyrkoår!
Åke Bonnier Biskop i Skara stift