Foto: Alex & Martin/IKON

Teckenspråk

I Karlstads stift finns en halvtids stiftsadjunktstjänst som kyrkoherde för döva. I dagsläget arbetar Emmy Lindgren med stiftets teckenspråkiga verksamhet på cirka 20%.

Några gånger per år görs också någon typ av aktivitet eller utflykt. Svenska kyrkan i Karlstads stift samarbetar ofta med Värmlands dövas länsförening.

Emmy Lindgren, Teckenspråkspräst i Karlstads stift

SMS/Facetime 0761844754
E-post: emmy.lindgren@svenskakyrkan.se
Facebook: Teckenspråk i Svenska kyrkan, Karlstads stift

Om Emmy

Jag är präst och arbetar i Karlstad stift med både hörande och döva.
Jag har studerat teckenspråk på Västanviks folkhögskola (sommarkurser) samt två år vid Stockholms universitet på programmet Teckenspråk och tolkning. (Jag är inte teckenspråkstolk).
Jag är född och uppväxt i Skattkärr och bor nu i Karlstad men kan åka till dig som bor på annan plats om det behövs.

Min dröm är att alla människor ska kunna ha samma möjlighet att gå i kyrkan och få evangeliet på sitt eget språk, därför är teckenspråk viktigt för mig.

Värmlands dövas länsförening

Anna Eriksson, Värmlands dövas länsförening

SMS: 0761394926

Epost: varmlands.dovas.lansforening@gmail.com

Google DUO och Facetime: samma som epostadressen.

Kontor: Funktionsrätt på Södra kyrkogatan 11, 652 24 Karlstad.

Facebook: Värmlands Dövas Länsförening

Facebook för medlemmar: Medlemsgrupp för Värmlands Dövas Länsförening

I Värmland finns en förening för döva. Vill du veta vad som händer på Värmlands dövas länsförening? Mejla dem på varmlands.dovas.lansforening@gmail.com

Teckenspråkets dag i domkyrkan

14 maj kl. 11: Gemensam högmässa i Karlstads domkyrka. I gudstjänsten kommer även den nyöversatta kyrkohandboken på teckenspråk att mottagas. Gudstjänsten är på svenskt teckenspråk och talad svenska. Tolkar är bokade. Efter gudstjänsten fikar vi i församlingshemmet och där hålls det tal från dövföreningen och kyrkan. Arrangemanget är ett samarbete mellan Svenska Kyrkan och Värmlands dövas länsförening.

Inspelad jubileumsgudstjänst på teckenspråk

2020 var det 40 år sedan svenskt teckenspråk erkändes som dövas första språk i Sverige. Den 14 maj 2020 sändes en gudstjänst på teckenspråk på Glimt TV. Den kan du ta del av i efterhand, välkommen att titta!