Foto: Malin-Victoria Sundh

Mer tid för samtal när biblar delats ut i pandemitider

I Karlstads stift erbjöds alla skolor med årskurs två en klassuppsättning av Barnens bästa bibel i somras. Här berättar pedagoger runt om i stiftet hur mottagandet blivit.

Tre nedslag i tre församlingar i Karlstads stift ger en tydlig bild av att pandemin gett möjligheter att tänka nytt. Bibelutdelningarna har gett möjligheter till samtal som gjort det lättare att ta fortsatt kontakt med barn och föräldrar. Läs om vad pedagogerna gjort i Arvika, Degerfors-Lungsund och Dals-Ed.

Stort sug efter Barnens bästa bibel

Grundskolorna i Degerfors-Nysunds församling tackade alla ja när de fick frågan om att ta emot klassuppsättningar av Barnens bästa bibel. När de fått sina biblar och började använda dem var den positiva responsen stor.

En skatt vid regnbågens slut

När alla rektorer inte svarade på mejl om att få en klassuppsättning av Barnens bästa bibel hörde församlingspedagog Carina Adrian av sig direkt till alla 17 lärare med årskurs två i pastoratet. Alla tackade ja. Samtidigt pågick planering för värmländskt boksläpp av Barnens bästa bibel. I Arvika. Illustratören Marcus-Gunnar Pettersson boplats.

En bibel i rättan tid

Det var högtidlig stämning när församlingsassistenten Carin Andreasson och kyrkoherden Malin Henriksson packade upp den första kartongen i den stora laddningen med Barnens biblar som landade i Dals-Eds församling i höstas. Sedan informationen kommit att församlingarna i stiftet skulle få biblar att dela ut i skola och till de barn som vanligtvis får biblar av församlingen hade förväntningarna varit stora.